• Elsans

Hjälp en gardin-nybörjare: hissgardiner och gardinkappor.

Jag har aldrig gillat gardiner, har haft det då och då men aldrig gillat det. Nu har jag inga alls. På senaste tiden har jag dock kommit på att det nog skulle vara fint med en gardin i köksfönstret iaf. Jag har därför varit ute efter en enfärgad kappa i mörkbrunt men inte hittat några kappor öht. varför är det så? är det för att det är ute med kappor eller är det för att det räknas med att man syr dom själv (vilket inte är något alternativ för mig)?

Iaf så funderar jag på att köpa en hissgardin istället för det har jag hittat så nu undrar jag om man måste ha någon speciell gardinstång till sånna gardiner eller funkar det med en vanlig? jag undrar också om de är svårare än vanliga att sätta upp och om de alltid kommer längre ner på fönstret än kappor.

• Svar på tråden Hjälp en gardin-nybörjare: hissgardiner och gardinkappor.
  • Thursday

Hissgardin brukar ha en inbyggd list och så sätter man upp dem med krokar typ. Man har alltså ingen gardinstång. Jag upplever nog att hissgardiner generellt sett går längre ner än vad kappor måste göra. Har du tänkt på att deflesta tygaffärer syr upp gardiner på beställning?

• Elsans

GÖR de!?? det hade jag ingen aning om! man kan alltså köpa ett tyg och be dem sy efter mått man ger? ingen gardinstång till hissgardiner alltså, det låter krångligt!

• Thursday

Det är nog inte krångligare än att skruva upp ett par öglor och sätta dem i. Men du kanske ska satsa på att betala för uppsyning om du helst vill ha en kappa?

• Elsans

Grejen är att jag redan har en gardinstång som sitter där så det bär betydligt enklare om ajg kan använda den. Vet du hur mkt det kostar det att få det uppsytt på ett ungefär?

• Thursday

Jag har faktiskt ingen aning, har aldrig gjort det, men så många hundra kan det inte röra sig om för en enkel kappa. Ring till några ställen och fråga?

• Elsans

det kan jag göra. tack så mkt för tipset och alla svar!

Svar på tråden Hjälp en gardin-nybörjare: hissgardiner och gardinkappor.