• Pyff

När kan bebis börja åka i pulka?

Jag funderar på att köpa en baby-pulka till min lille kille i julklapp, han är snart 4 månader. Vi har ingen snö nu men förhoppningsvis kommer det ju fram i februari kanske eller så............ Jag undrar hur gamla de ska vara för att sitta i pulka? Jag ska tillägga att han är jätte-stark i nacke och rygg och sitter jätte-fint med lite stöd.

• Svar på tråden När kan bebis börja åka i pulka?
  • ebben

Tja,det beror ju på....Det kan ju bli lite "ryckigt" när man brar en pulka....Min son är också stark i rygg och nacke,men sitter inte stadigt!!Och han är 5 månader....jag skulle INTE sätta honom i pulka än.OM det inte är så att man sätter en sele eller så på honom....Men nej,min son är lika nöjd att vara i vagnen.Det är kanske din med??
    Prova er fram annars! Så ser du ju hur det blir,det är väl bästa tipset!

• Myrillan

Han måste kunna sitta utan att få slagsida
    Som ebbens säger att det kan bli ryckigt. Man vill ju inte orsaka nån form av whiplash på bebisen. Deras huvuden är ju så tunga.

Men om man spänner fast sin bebis och tar det försiktigt är det ju buskul att åka pulka
    Leon är snart åtta månader och han och hans pappa ska testa den nya pulkan idag

• Tossan79

Kan inte riktigt små bebisar ligga ner i en pulka då? Om man bäddar riktigt mjukt i botten?

• Myrillan

Jo det är klart de kan ligga ner, men inte i en bebispulka för ryggen e så hög på dem.
    Leon e nog lite liten för pulka ännu. Vi tog en liten tur i trädgården ner till brevlådan. Det fick räcka.
    Vi får testa till våren igen...

• Marlene

dom måste nog kunna sitta ordentligt innan man sätter dom i en pulka, och inte för länga stunder till att börja med.

• babyred

Ylva har åkt en del pulka redan (4,5mån) Vi tog en babypulka och gjorde ett bättre ryggstöd av en bit liggunderlag så hon fick stöd åt huvudet, sen är de ju sele. Hon trivdes väldigt bra, gnällde när man stannade Men hon har mest åkt runt på gårn.

• KaBe

Kan ni inte sänna fast babyskyddet i pulkan?

• mirre2

Mina bägge stora pojkar (6år o 9år)Åkte pulka till affären m.m deras första jul då va de knappt 10månader och 8månader,de tyckte om det.Men babypulkan blev tyvärr stulen o har inte köpt någon ny till min dotter som är 8månader,men om det kommer snö så ska jag göra det

• AnnaLuleå

Vi började meb babypulka till hugo då han var 10 måander ungefär. Testade någon gång innan men det kändes för osäkert trota att han var mycket stadig. Kanske för att han var så rörlig och gärna försökte krypa iväg trots bältet? Mindre ban kan man ju alltid bädda ner i platta pulkor om man hittar någon sådan elelr helst en tyg segerbadenpulka eller vad de heter. De stora man har efter sig då man åker skidor eller har efter hund.

• Mia W

Li var ca 6 månader då hon åktre pulka för första gången, men hon har varit snabb med att sitta bra och stadigt. Drog henne bara fram på gården en liten bit. Litar inte alltid på selen eftersom att den innebär att om hon skulle tippa med den får hon pulkan över sig. Li har tippat omkull en gång i snön, men tyckte bara att det var roligt. Vi blev rädda att hon skulle blivit skrämd, men hon verkade bara vara road av att känna på snön och smaka på den!

Svar på tråden När kan bebis börja åka i pulka?