Leverenzym GT! Hjälpönskas!
När man har u.c. kan man få problem med levern och förhöjda värden. Vet någon om det är leverenzymet GT som påverkas då eller dom det är något av dom andra, alat, asat osv???
Tacksam för svar!
När man har u.c. kan man få problem med levern och förhöjda värden. Vet någon om det är leverenzymet GT som påverkas då eller dom det är något av dom andra, alat, asat osv???
Tacksam för svar!
Tänker du på ulcerös kolit eller?
Ja ulcerös colit!
Vad är det här, en tentafråga eller
Om du har ulcerös kolit med primär skleroserande kolangit kan du få förhöjt ALP men även måttligt förhöjda transaminaser (ALAT ASAT)
Nej det handlar om mig o min kropp!
Nu tentar jag ju inte så jag fattar inte mycket av det du skrev ...kan du förklara det på ett enklare sätt, jag har förhöjda värden av GT och jag har u.c och jag har haft förhöjda levervärden förr pga u.c men då vet jag inte vad det enzymet heter, om det är GT eller nåt av dom andra enzymen.
Oj, sorry, du lät så insatt
Nu är inte jag tarm- eller leverexpert, men lite har jag läst.
Ulcerös kolit kan ge lätt förhöjning av levervärdena, då kan det vara alla levervärden som stiger (asat alat alp gt). Ibland kan man ha en specialform som heter PSC - primär skleroserande kolangit. Då brukar framförallt ALP stiga - alkaliskt fosfatas.
Inge fara *L*
Okej, då är det kanske pga min uc som gt är förhöjt denna gång om jag förstår rätt. Önska att jag visste om det var gt förra gången oxå men jag nämns inte att ringa o störa min tarmsköterska igen =/
Jag bestämmer att det är pga uc o sen får jag höra framöver om det var så eller inte, vill veta för att kunna känna lugnet *L*
Tack för dina svar!