• piratedoll

Tonårsproblem vid hundmöten (hund)

Suck, jag trodde aldrig jag skulle behöva be om hjälp eller tips.

Min hane är 14 månader och har som sin enda negativa egenskap alltid haft lite svårt för andra hundar, framförallt vid hundmöten.
    Nu i denna ålder har problemet eskalerat till rena utfall.
    Jag sliter mitt hår och gråter efter varje promenad känns det som.

Jag vet ju hur man gör i teorin, men det funkar inte: Går ej att avleda, han blir för blockerad. Fungerar inte att säga åt honom av samma anledning - plus att jag vill ju inte trigga honom mer.

Mama mia, inte roligt.. Speciellt inte då han är en dobermann och det ser inte direkt kul ut när han försöker kasta sig i kopplet.

Aktiverad är han, vi tränar både sök och lydnad med tävling som mål.
    Behövs heller inga "Gå en hundkurs" - det vet jag mkt väl att man kan göra.

Vore skönt att höra om ni andra har eller har haft liknande tonårsmonster i hundväg hemma.. Och hur ni förbättrade situationen.

• Svar på tråden Tonårsproblem vid hundmöten (hund)
  • flixflax

Provat med vattenavledning? Dvs spruta vatten på honom varjegång har gör utfall?

Provat klickerträning?

• piratedoll

Inte provat klicker, jag kanske borde det. Har tom en klicker hemma som "ligger och skräpar".
    Vatten bryr han sig bara om inne.

Han är i en helt annan värld utomhus, det bara snurrar i skallen på honom. Man skulle nog kunna smälla en atombomb utan att han märkte det om ngt annat distraherade.

Under träning och inom hus är han fouserad och kontaktbar, men vardagspsomenaderna...usch.

Men ja, klicker.
    Om vi ponerar att jag klickat in honom - när klickar jag isf vid hundmötena - exakt när han ser hunden ? Jag är osäker på om han skulle "godta" det. Alltså, jag klickar - ger godis - och sedan då ? Ska jag klicka-ge-klicka-ge-klicka-ge tills hunden är borta ?

• stormfågel

Du har säkert provat på det mesta men jag kan väl ändå komma på ett par tips (minns min hunds tonårstid även om det var ett tag sen nu )

Du skrev om avledning och jag tror att det är set bästa tipset om du gör det MYCKET lättare för hon att lyckas. Möterr man en annan hund på en vanlig väg så kommer hundarna så nära att det är jättesvårt att avleda. Kan ni röra i annan terräng (stora gräsplaner, skog mm) så finns chansen att ni ser hundar på mycket längre håll och då går det lättare att avleda.

Testa först med att leta godis eller leka med favoritleksaken trots att det finns nån annan hund långt bort i fjärrran och sedan efter 100 repetitioner kan kan gå närmre. Till slut klarar han kanske till och med att sitta och äta godis och titta på en annan hund som går förbi.

Mitt bästa tips är alltså att tillräckligt många gånger göra det sååå enkelt för din hund så att han inte misslyckas utan får beröm istället.

Kanske kan du be några av vännerna på hundträningen att ställa upp som övningsobjekt att se i fjärran?

Annars så tycker jag att vattenspruta kan vara bra (men min hund älskade den men blev jättebusig av den!),

Shaping (visselpipstärning) eller klickers är också jättebra! Det finns flera bra böcker om det!

• piratedoll

Aha, jag kanske gör det för svårt för min hund.

För hundar på avstånd klarar han av. Det är just gångvägsmöten som inte går. Kanske öva öva mer på avstånd då.

Jag känner bara sådan hopplöshet - ska jag aldrig kunna möta hundar på nära håll ? MEn det ska ju gå, tex så måste han ju klara av en platsliggning med tiden.. (jag har dragit mig för att träna det hittintills)

• flixflax

har du testat en bliwtvål med vatten i ? Den kan du "gömma i handen" och blir MKT mer effektfullt.

Men med klicker ja. INNAN han hinner göra utfallet ja klickar du. Ger godis. Som du säger klicka igen ge godis. osv.... Hur jobbigt är han? När du klickar skall du hels tinte fya honom. Om han bar abörjar skälla kan du släpa bort honom utan att säga ngt?

• Vjestica

Min hund har gjort/gör samma sak.Men har börjat med att gå undan lite å ge honom godis och samtidigt prata och berömt honom om han sköter sig såklart.Ser efter ca en månad stor skillnad,Nu kommer bara utfallen ibland och bara när den andra hunden visar sig stöddig.

• Lindhis

fick tipset en gång med köttbullsregn i huvudet vid hundmöte, du har en hel påse med köttbullar och när du möter en hund så droppar du helt enkelt hela påsens innehålli huvudet på hunden..... första gången så lär han nog bli chockad men efter några gånger så kanske han förvänta sig det så fort ni möter en hund och då kan du ju börja att ge honom en från handen när han tittar på dig osv.
    Vet att en instuktör hade gjort detta emd lyckat  resultat

• Nussen

min hund e precis likadan han e en rottis/dobermann och de e riktigt jobbigt att möta en annan hund, fast han ser den på långt håll så ska han börja hoppa och prata, jag tror att de e för att han vill hälsa och leka men man kan ju inte låta honom leka med alla han ser, folk tror ju att han e jätte farlig när han börjar låta som ett monster. har provat de mesta men de e inget som har fungerat, ska prova de där med köttbulleregn tror jag och gå en problemhundskurs, måste få bort de så snabbt som möjligt eftersom jag ska bli mamma inom 2 veckor och orkar inte ha en hund som beter sig så där,
    hoppar din mot cyklar och barnvagnar oxå?
    de va en kvinna som sa till min sambo att man ska ha med sig en pipleksak och pipa med den när man ser den andra hunden, på min funkade de inte men kanske på din..?

• Västkusttjejen

Oj, vilket jobbigt problem =( Jag förstår din frustration verkligen. Jag tycker själv det är hemskt att möta hundägare med hundar som ser ut att kunna slita sig vilken sekund som helst, min lilla jappe blir livrädd varje gång :( Nu har jag ju inte tränat så mycket på stora hundar så styrkan i att kunna ta i har då inte varit ett problem för mig, men jag inser skillnaden i styrkan på en dobberman... ANnars tycker jag det låter som din hund har lite övertaget om situationen, att den känner att i just möten så är det den som dominerar, inte du. Jag har då på mina egna hundar tränat progressiv beteendeterapi genom att utsätta hunden konstant för momenten som är svåra. Men jag kör inte beröm och fjäsk så länge inte hunden gör bra ifrån sig. Jag vill inte avleda med godis eller annat utan kör rent hårdtag istället. Kan tex dra ner hunden i nackskinnet eller örat till marken och genom det sättet visa att här är det jag som bestämmer. Hunden ska känna sig trygg med mig och samtidigt ha respekt för mig. Jag är alfahanen, inte vovven. Det FÅR kännas lite i hunden, det är ju så hundarna går till väga. Strikt men rättvist. Beröm vid rätt och bestraffning vid fel. Många brukshundklubbar kör bara rent beröm men får också tyvärr kämpa lite extra med sina hundar. Polishundar tex tränas lite mer som hunden själv tänker, kan vara lite lättare vid en så pass stor hund. Få hunden att förstå ett nej eller fy och följa det till punkt och pricka, sen tränar du den dagligen och gärna fler gånger med nej eller fy samtidigt som du kan nypa till rejält i örat så den skriker till, då kommer den bli förvånad över din plötsliga reaktion, tystnar den då eller stillar sig lite lite, DÅ ger du den en köttbulle, för då har du fått hundens uppmärksamhet innan du berömmer den! =)
    Stort lycka till!

• piratedoll

Hej, datorn har legat nedpackad hela veckan pga renovering här hemma, därav mina uteblivna svar :)

Det går faktiskt lite bättre - jag har helt enkelt backat i träningen och ser till att inte mäta hundar "rakt på". Jag avleder och går upp i skogen eller åt ett annat åll - och då är det lugnt. Samma med h undar på avstånd. Antar att jag får fortsätta så och succesivt nära mig andra hundar.

tack för alla tips !

• mahlin83

Jag har två hundar och de triggar upp varandra något enormt när vi möter en hund. Den ena hunden "tål" in andra hundar helt enkelt, hon har aldrig gått ihop med andra djur överhuvudtaget och det är JÄTTE JÄTTE JÄTTE jobbigt. Men jag ÄLSKAR henne mest av allt endå såklart :)

Något som jag testat är förutom aktivering, avledning etc att använda fjärrstyrt halsband, där du precis när du ser att din hund ens tänker tanken på att "göra utfall" skälla etc. trycker på knappen "INNAN HAN HUNNIT GÖRA UTFALL" så får han en dusch av citron/senap/neutral. Det är riktigt effektivt!!! Att använda vatten att själv spruta på hunden är inte samma sak då hunden kopplar ihop DIG med VATTNET, vilket INTE är positivt.

Sprutet från halsbandet kopplar han ihop med hundmötet och förstår då att han gör fel!!

Men om hunden redan fått ett "utfall" är det försent då han redan är "blockerad" och som du säger man kan nästan kasta en atombomb utan att de reagerar!!!

Halsbanden är dyra...JAG VET! Men det fungerar i VÄLDIGT! många fall!

Lycka till!

Och om du provar/har provat så maila gärna och skriv hur det gick!!

Med vänliga hälsningar
    Mahlin (hundinstruktör)

• daysi80

Gå en kurs i ledarskap.
    Om hunden såg dig som sin ledare skulle han knappt titta åt hundarna, det vore inte hans bekymmer då. Sånt tar ledaren hand om.

Enkelt i teorin, kan vara svårt att implementera i praktiken dock, speciellt såhär sent. Men inte omöjligt.

• Fröken Linda

Känner igen mig massa! Har en 16 månaders til, hon är stor och stark nu och drar och lyssnar inte över huvud taget... Men jag tror att dettta kommer att släppa eftersom då hunden blir äldre och lugnare, så jag tränar vidare fast det ibland känns meningslöst.. Ska på hundkurs i mars också, redan gått 4 stycken men det kan väl inte bli för många...? Lycka till me voffsingen!

• sandra w

jag har precis samma problem. dock med min grand danois kile på 11 månader. vi bor ju på landet, så hemma går han aldrig kopplad eler så, springer fritt som han vill. sen när man kommer in till civilisationen så börjas det :( men bara mot hundar han aldrig hälsat på, är det en hund han träffat förut så säger han inget alls. vet inte fall det är osäkerhet från hans sida. men är grymt jobbigt iaf, det äru ett par kilo hund att trycka ner i backen när han inte lyssnar. så jag hoppas att jag får ordning på honom, har ju precis fått veta att jag är gravid. o vet inte riktigt hur mycket man kommer orka framöver, beror väl på hur jag kommer må antar jag... hör gärna av dig om du hitar ngt som hjälper!

• Fröken Linda

Hmmm, det där med klicker lät ju bra...å köttbullsregn.. Fast då kanske hundarna börjag bråka om köttbullarna istället? :)

Svar på tråden Tonårsproblem vid hundmöten (hund)