VARFÖR är den svenska sjukvården så j-a kass?????
Ja det är en fråga som jag bra gärna skulle vilja ha svar på!
Vad finns det för anledning till alla väntetider och att man inte kan få hjälp när man är sjuk mm. Är det pengar och resurser som fattas då eller. Grrrrrrrrrr...
En sak som är himla bra är att när ett barn är under ett år så kan man få hjälp på fem minuter, bara att åka till barnakuten vilket tid på dygnet det än är och vad det än är för fel på barnet.
Men så fort barnet blir över året så är det helt plötsligt "vuxet" och ska behandlas som en sådan och får vänta lika länge på vård som de stora starka.
Men fatta att ett litet barn är faktiskt ett litet barn och man tycker ju att de borde få hjälp före alla andra eftersom de inte kan prata så kan de inte uttrycka vad de känner och då kan det ju va nåt allvarligt fel.
Som tex nu då min son (2 år gammal) har varit jätteförkyld i två veckor, och nu har han haft över 39 graders feber i fem dagar. Han kan inte se eftersom hans ögon är alldeles igenklibbade och gör ont och är alldeles röda. Han äter inte eller dricker inte och vill bara sova, och hostar hela tiden.
Så vad gör jag, jo ringer till barnmottagningen som säger att dit får inga barn över 1 år komma akut, ring till din vårdcentral säger som. Jag ringer vårdcentralen och dom har ingen tid utan säger att jag ska ringa till barnakuten. Då ringer jag till barnakuten som säger att "vårdcentralen borde veta att barn över 1 år inte får komma till barnakuten akut". Så jag ringer tillbaka till vårdcentralen och kräver en tid, men det får jag inte utan dom säger att om jag ringer tillbaka på jourtiden efter klockan fem så får jag en tid då.
Så klockan fem ringer jag till jouren, och får först sitta i telefonkö i 45 minuter. Sen svarar en gammal kärring som tycker att det inte verkar så allvarligt utan jag ska tvinga i honom dricka och badda ögonen med ljummet vatten och ringa tillbaka nästa dag på morgonen och få en tid.
Ringer tillbaka nästa dag på morgonen och det finns fortfarande ingen tid såklart!
Så jag slänger på luren i örat på kärringen på andra sidan (vet att det inte är deras fel, men ändå....) och tänker att jag själv får väl agera läkare åt pojken då men det vete fan hur det kan gå.
Väntar bara på att pojken blir allvarligt sjuk så jag kan anmäla dom eller nåt. Varför varför får man ingen tid när man är sjuk?????? Och framför allt BARN?????????????
Usch jag tycker så synd om pojken så jag bara sitter och lipar och är jätteorolig, mannen säger att vi ska åka till sjukhuset och skita i att boka tid innan, men det kan man ju inte göra, då blir dom ju lagom glada.
VARFÖR är det så här?????????
Ska nya regeringen göra nåt åt det eller???? *hoppas*