• NinaFina

Fyllning i dop-tårta?

Ska döpa sonen om en månad och börjar fundera så smått på mat och sånt. Tänkte baka tårtan själv pga att det är gäster som har gluten och laktosintolerans med och då är det bättre att göra själv.

Men nu kommer jag inte på någon bra och god fyllning att ha i. När vi gifte oss så hade vi hallonfromage på ena botten och citronkräm på den andra så det vill vi inte ha denna gång.

Grädde och ljusblå marsipan tänkte jag ha överst. Men fyllningen...? Överös mig med tips!

Tack på förhand!

Lycklig tvåbarnsmamma till Elin född -96 och Isak född 23/10-06!
  • Svar på tråden Fyllning i dop-tårta?
  • Mollymajs

När vår fis döptes gjorde ja fylling av vispad grädde och smält marabuchoklad och vispad grädda och mosad banan på ena. Sen på andra tårtan hade vi vispad grädde och frysta bär och nu kommer ja faktikt inte ihåg va det va. Ja själv vågade inte smaka på tårtorna först på dopet då ja va livrädd att de skulle smaka för mkt grädde men när gästerna började ta om så smakade ja med och mums. Kanske inte så lyxigt men enkelt och billigt. På tårtorn ahade ja rosa fluorsockersmet och silverkulor.

• Kaxmaja

Vaniljvisp är gott att ha på ett lager

• NinaFina

Mollymajs: Mmm låter gott och det går ju att göra laktosfritt oxå om man tar mörk choklad istället. Tack!

angelzezzan: Tyvärr går inte det att använda då det är en som är laktosintolerant... Men tack ändå.

• Mollymajs

NinaFina Ja vi had ene gluten o en laktos. Gjorde en liten tårta med dgluten mjöl o laktosfri grädde. Kanon bra. Vi gjorde vanliga rulltårtsbottnar. Enkelt.

• Popsy

Mums någon choklad mousse, passionsfruktsformage eller/och lemoncurdgrädde

• NinaFina

Precis, det ska vara ENKELT att göra. Har ingen lust att stå och fixa till värsta lyx-tårtan med 700 ingredienser! Det enkla är ofta det goda!

• NinaFina

Ooo... lemoncurd... jamjam! Och passionsfruktfromage... *slurp* Meeeen, måste kolla om de är OK för allergikerna.

• Popsy

lemoncurd är ju bara (tror jag) citron marmelad o så vispa det med laktosfrigrädde.
    Men passionsformagen vet jag inte...köper man Ekströms så e det nog mjölkpulver.

• NinaFina

Ska kolla upp det för det låter ju asgott! *slisksugen nu*

Svar på tråden Fyllning i dop-tårta?