• Fastidious

Misslyckas med bullarna VARJE GÅNG! *hjälp*

Jag behöver hjälp med hur många grader ugnen ska vara på och hur länge man ska ha bullarna inne för att de inte ska bli degiga eller torra!

I mitt recept..(bakpå mjölpaketet) så står det bara ung. grader och ung. tider...? Hur många plåtar ska jag behöva förstöra innan jag hittar rätt..

Det står iaf.. 225-250 grader.. 5-10 min...

Vad exakt ska jag ta?? Idag testade jag 225 gr i 10 min och jag tyckte de vart degiga ändå??

HJÄLP!!

Jag vill verkligen lära mig att baka goda bullar...allt annat kan jag..men just gräddningen går åt fanders...varje gång!

• Svar på tråden Misslyckas med bullarna VARJE GÅNG! *hjälp*
  • Hotte

Jag bakade bullar för ett par dagar sen och hade 250 gr och hade dem inne ca 6 -8 minuter.

• CarlHugo

De graderna nrukar vara stämma. jag har 250 grader i åtta minuter.
    Du kanske sätter dem för högt eller lågt i ugnen? Eller gör dem för stora (då måste de gträddas längre) eller små?

• Fastidious

Kanon.. Då ska jag testa det nästa gång jag vågar mig på att baka bullar..

• Fastidious

250 gr.. 8 min.. *memorerar*

Jag satte dem i mitten av ugnen som det stod.. men jag hade ju för låga gr märker jag nu på era svar...!

• helenagbg

Annika Lantz har skrivit i sin bok att hon är en självmordsbagare. Lite så känner jag mig oxå. DET BLIR F*N ALLTID FEL!

• CarlHugo

annat "husmorstips " (ärvt av farmor): Låt dem jäsa betydligt längre än vad det står. Framförallt i bunken innan du bakar ut dem. Då brukar det bli bättre.

• Fastidious

CH: Jasså? Spännande.. det ska jag testa nästa gång..

Helena gbg: Alltså jag kan baka det mesta.. Kubb, jättegoda vaniljkrämsbullar etc etc.. men just vanliga j*vla kanelbullar lyckas jag aldrig med! Men nu har jag bestämt mig för att lära mig en gång för alla... Jag ska ju bli mamma. Kan ju inte vara en mamma som inte kan baka bullar!!

• innana

Håller med Carl Hugo...jäsningen är tricket, så gräddas de utan att bli degiga.

• helenagbg

TS. det värsta är att jag är mamma. jag kanknappt baka shake and bake. men jag gör en killer kladdkaka.

Ni som vet allt. varför jäser inte min deg?

• Fastidious

Ok.. så om det står att de ska jäsas i 30 min..så tar man? 15-20min extra eller mer kanske?

Svar på tråden Misslyckas med bullarna VARJE GÅNG! *hjälp*