• Annihz

opasoriserad fetaost var finns den??

Har tittat på mitt jobb(ica maxi) och alla fetaostar är pastoriserade. Är det någon som vet om det ens går att få tag i opastoriserad??

Jag älskar fetaost och VILL ha!!

• Svar på tråden opasoriserad fetaost var finns den??
  • Thezz mamma till två

Men om du är gravid så är det pastöriserad man "får" äta.

ღ 25/1-06 Matteus & Tilde BF 17/4-07 ღ
  • Kickan 84

Opastöriserad feta finns väl typ i såna små butiker, där t ex greker själva importerar lokala matvaror, skulle jag tro.

Stanna där du är! ♥
  • France

om du är med barn sâ är det väl pastöriserad du kan äta ?!

• Sunflower

Men ööhhh förlåt att jag frågar, men varför vill du ha opastöriserad fetaost om du är gravid???

Tror inte att det går att få tag på opastöriserat i Sverige.

• SofiaD

Ja ät då av den du hittat, för det är just opastöriserad du inte ska äta!

♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
  • listo

Ja, som de andra redan har konstaterat så har du nog slängt om begreppen lite. De fetaostar du har sett på jobbet är 100% okej för dig att äta under graviditet, däremot ska du INTE äta opastöriserade ostar.

• Astrid83

Jag tolkar det som att hon menar att det inte ens finns opastörierad fetaost att hitta så därför är det lugnt att köpa vilken fetaost som helst (i vanliga butiker alltså)
    Typ

• Annihz

ja sorry jag har släng om orden!!!! Jag vill åt pastoriserad ost. Det finns bara opastoriserad.

• Peos Mamma

HUmmmmm har själv inte haft några problem att hitta pastoriserad.....de flesta i vanliga affärer är det...
    KRam

• Annihz

hum får ta o leta lite mer då, man tycker att de stora butikerna borde ha dem...typ ica

• Mizzz
    Annihz skrev 2007-02-04 18:01:56 följande:
    hum får ta o leta lite mer då, man tycker att de stora butikerna borde ha dem...typ ica
    Om det inte uttryckligen står att fetan är opastöriserad så är den pastöriserad..
    Antar att du letar efter ordet pastöriserad på burkarna? I Sverige måste nämligen alla varor märkas om de är opastöriserade men inte tvärtom. Så står det inte att den är opastöriserad så är den pastöriserad...
    Jag har en liten pojke i magen
  • Mizzz

Tror inte ens att man får sälja opastöriserad feta i Sverige... Men där kan jag ha fel

• Molnet

De vanligaste märkena, typ fontana och icas egna vacuumförpackade är ialla fall pastöriserad!

• Levaloppan

Icas egna samt Arlas fetaost är pastöriserad, står specifikt i innehållsdekl. Som någon skrev tidigare så är det svårare att hitta opastöriserad, skulle isf vara något importerat märke och då ska det vara tydligt märkt för att man inte ska kunna ta fel.

• listo

Annihz: Jag vågar påstå att alla ostar du har sett på ICA Maxi ÄR pastöriserade och därmed helt okej att äta under graviditet.

Om det inte tydligt står OPASTÖRISERAD så är fetaosten pastöriserad och därmed okej.

• Havsjungfrun

Nästan alla tärnade är opastöriserade.

• Mizzz

köp apetina feta, kommer från arla och dom har inget i sitt sortiment som är opastöriserat.. Finns väl överallt oxå?

• Annihz

ååå då finns det hopp. tack för alla svar!!

• Bästaår

fontana har också pastöriserad, det står t om på baksidan av deras paket, men det är väldigt få fetaostar som säljs opastöriserade i sverige. endast småbutiker..

• lata kocken Johanna

har aldrig sett OPastöriserad Feta i vanliga butiker

det MÅSTE enl lag stå på en mjölkprodukt om den är opastöriserad

Svar på tråden opasoriserad fetaost var finns den??