opasoriserad fetaost var finns den??
Har tittat på mitt jobb(ica maxi) och alla fetaostar är pastoriserade. Är det någon som vet om det ens går att få tag i opastoriserad??
Jag älskar fetaost och VILL ha!!
Har tittat på mitt jobb(ica maxi) och alla fetaostar är pastoriserade. Är det någon som vet om det ens går att få tag i opastoriserad??
Jag älskar fetaost och VILL ha!!
Men om du är gravid så är det pastöriserad man "får" äta.
Opastöriserad feta finns väl typ i såna små butiker, där t ex greker själva importerar lokala matvaror, skulle jag tro.
om du är med barn sâ är det väl pastöriserad du kan äta ?!
Men ööhhh förlåt att jag frågar, men varför vill du ha opastöriserad fetaost om du är gravid???
Tror inte att det går att få tag på opastöriserat i Sverige.
Ja ät då av den du hittat, för det är just opastöriserad du inte ska äta!
Ja, som de andra redan har konstaterat så har du nog slängt om begreppen lite. De fetaostar du har sett på jobbet är 100% okej för dig att äta under graviditet, däremot ska du INTE äta opastöriserade ostar.
Jag tolkar det som att hon menar att det inte ens finns opastörierad fetaost att hitta så därför är det lugnt att köpa vilken fetaost som helst (i vanliga butiker alltså)
Typ
ja sorry jag har släng om orden!!!! Jag vill åt pastoriserad ost. Det finns bara opastoriserad.
HUmmmmm har själv inte haft några problem att hitta pastoriserad.....de flesta i vanliga affärer är det...
KRam
hum får ta o leta lite mer då, man tycker att de stora butikerna borde ha dem...typ ica
Tror inte ens att man får sälja opastöriserad feta i Sverige... Men där kan jag ha fel
De vanligaste märkena, typ fontana och icas egna vacuumförpackade är ialla fall pastöriserad!
Icas egna samt Arlas fetaost är pastöriserad, står specifikt i innehållsdekl. Som någon skrev tidigare så är det svårare att hitta opastöriserad, skulle isf vara något importerat märke och då ska det vara tydligt märkt för att man inte ska kunna ta fel.
Annihz: Jag vågar påstå att alla ostar du har sett på ICA Maxi ÄR pastöriserade och därmed helt okej att äta under graviditet.
Om det inte tydligt står OPASTÖRISERAD så är fetaosten pastöriserad och därmed okej.
Nästan alla tärnade är opastöriserade.
köp apetina feta, kommer från arla och dom har inget i sitt sortiment som är opastöriserat.. Finns väl överallt oxå?
ååå då finns det hopp. tack för alla svar!!
fontana har också pastöriserad, det står t om på baksidan av deras paket, men det är väldigt få fetaostar som säljs opastöriserade i sverige. endast småbutiker..
har aldrig sett OPastöriserad Feta i vanliga butiker
det MÅSTE enl lag stå på en mjölkprodukt om den är opastöriserad