• Maomao

Tips..på långhåriga katter som inte lossar så mycket hår?

Jag har en ståtlig herreman hemma. Mamman är rag doll o pappan är maine coon.. Jättevacker är han.. Men nu vill jag ha en till, men jag orkar inte med en katt som lossar hår överallt.. Finns det någon sån?

• Svar på tråden Tips..på långhåriga katter som inte lossar så mycket hår?
  • M i l l a n

Katter fäller hår - detta är ett faktum som du kommer att inse oavsett om det är en långhårig eller korthårig katt. Korthållskatter fäller kanske aningen mindre. Har också läst att katter med mycket vitt i har en "lösare" pälskvalité och känsligare hud så de fäller därför mer hår alltid. Regelbunden bortsning gör problemet mindre.
    Kanske köpa en rex katt istället?

• jaguar

Kanske läge för en sphynx?
    Katter med päls fäller ungefär samma antal hårstrån, så katter med lång päls ger stor volym tappat hår.
    Badning och mycket borstning under fällperioderna gör problemet något mindre.

• Maomao

Hmm.. Min katt fäller inte alls så mucket hår..
    Men de gånger vi varit kattvakter till andra långhåriga katter så har vi märkt skillnaden.. De andra fäller såå mycket mera. Därför undrade jag om ´nån visste om nån spec långhårig ras som hör till "den bättre kategorin" ..

• MissLinda

min katt har aldrig fällt... långhårig är hon iaf.. vet inte varför hon inte fäller..jag har kankse bara tur... den är en blandning mellan norsk skogskatt o vanlig bondkatt.

Svar på tråden Tips..på långhåriga katter som inte lossar så mycket hår?