• Stiina

När meddela arb.givaren att man kommer tillbaka från föräldraledigheten?

Jag försökte fråga min chef om detta. Men hon vägrade svara. Hon sa bara att jag skulle meddela så fort som möjligt. Nu är det så att jag har sagt att jag ska vara hemma till augusti, men att jag kanske måste vara hemma längre. Det beror på när sambon ska vara hemma. Han har fortfarande provanställning och vill inte ta upp föräldraledighet än. Jag är förskollärare förresten och jobbar på en förskola.

• Svar på tråden När meddela arb.givaren att man kommer tillbaka från föräldraledigheten?
  • vivianne

Enligt föräldraledighetslagen ska du meddela arbetsgivaren att du vill vara föräldraledig minst två månader innan ledighetens början. Jag fattar det som så att du redan har anmält om föräldraledighet till och med juli, vill du förlänga den ska du alltså meddela senast siste maj.

Vill du avbryta ledigheten ska du meddela arbetsgivaren så snart som möjligt. Arbetsgivaren kan skjuta på återgången i arbete med högst en månad.

Mest juste är så klart att meddela arbetsgivaren så snart du vet, oavsett lagens månadsregler. De måste ju ha tid att anställa/säga upp din eventuella vikarie.

• Stiina

Jag meddelar så klart så fort jag vet, men det är bra att veta vad lagen säger. Tack vivianne!

• Maria med 3

Tror det är 2 månader åt vardera hållet. Arbetsgivaren kan ju gå med på att bevilja förlägning eller förkortning av föräldraledigheten, men de måste inte om du inte medelat senast 2 månader innan.

• Stora

Du kan komma tillbaka med en månads varsel. Så är det enligt mitt avtal men vi kan ha olika. Vill jag därimot förlänga min ledighet så gäller att meddela 2 månader innan...men för de flesta gäller 1 månad där också .Är också förskollärare...

Svar på tråden När meddela arb.givaren att man kommer tillbaka från föräldraledigheten?