• gumma

Måste ställa en dum fråga vad det gäller räkor?

Jag fick lärar mig att räkor var ingen fara att äta men nu fått reda på att de måste vara kokta först och även då äta väldigt lite av dem.

Min fråga är kokas inte räkorna i samband med att de skalas i fabriken? Och om det gör det räcker den kokningen eller skall den kokas en gång till?

• Svar på tråden Måste ställa en dum fråga vad det gäller räkor?
  • lill linda 82

Sånna räkor man köper i affären som e frysta e helt ok att äta... vad som menas med att man inte kan äta dom är väl om dom e råa... då är dom väl vita men efter kokning rosa...? Typ om man köper dom i en chark eller av "fiskgubben" är dom väl inte tilllagade tex.

• Linny

Jo även de man köper i chark är kokta. Annars är räkorna inte rosa. Det är som kräftor. De går ju nästan inte att köpa råa.....
    Däremot kan man ju köpa råa scampi o annat. Dom måste man koka el. steka.....

• gumma

Det var vad jag trodde själv men vart så förrvirrad, jag har försökt undvika allt som jag inte får äta men äter ofta ute och för att undvika allt så brukar jag ta en bakad med skagen, där jag vet att det sällan är några bekymmer men så såg jag det här om kokta och icke kokta och tänkte att nu har jag ställt till det för mig.

Ända gången jag slarva var en smörgåstårtebit som dt var en laxbit på toppen, den åt jag med glädje utan att veta om den var rökt gravad eller var den var (hade dåligt samvete idagar eftårt men den var god).

• jummie

råa räkor är ju grå...kan inte erinra mig ett enda tillfälle som man blir bjuden på råa räkor...Så risken att få i sig det är microskopisk..däremot ostron är råa vid servering men det äter man kanske inte så ofta!!

Alla räkor, skalade o oskalade, i frysdisken är ok att äta!!

• Linny

Tror inte det är så farligt... Jag försöker också äta lite efter listan som finns på livsmedelsverket. Men jag har nog också fått i mig lite lax o annat som jag inte vet vilket hav det kommer ifrån
    Det jag är jättenoga med är mögelostar, rått kött (typ carpaccio och råbiff), rökning o alkohol.
    Så oroa dig inte för att du någon gång ätit en laxbit från fel hav... Min mamma o alla andra mammor till barn i min ålder hade ingen sån lista. O jag o mina kompisar är rätt normala...

• gumma

Jo, jag känner mig ganska skapligt normal själv och mamma kom inte på att hon var med mig föräns i 6 månaden, så hon han nog få i sig både ett och annat av får inte äta listan, den fanns väll inte ens en sådan lista då

Svar på tråden Måste ställa en dum fråga vad det gäller räkor?