• dalarnarules

Vattenläcka!! Förbannad på HSB!!

Måste få skriva av mig lite innan jag slår ihjäl nån....

När jag kom hem från jobbet idag hör jag hur det droppar och luktar skunk hemma.. efter att ha tittat i kök och badrum så ser jag till slut att det droppar i hallen! Från taket av alla ställen.. det har bildats en stor blåsa i takfärgen plus att det rinner vatten ner för väggen... Och vad gör jag?! Får panik så klart eftersom det var precis ovanför elskåpet! Vatten och el är ju inte den bästa kombinationen...

Så jag börjar leta överallt efter nummret till fastighetssköteren och ringer upp.. tror ni att nån svara?? nej självklart inte.. men jag pratade in ett meddelande och i min förvirring inser jag efteråt att jag inte lämnade nåt nummer... men jag ringde i alla fall också til HSB:s växel i södertörn och hon kopplade mig till nån som jag inte fattade vem det var.. berättade vad som hade hänt och att det var ganska bråttom eftersom det rann just vid elskåpet.. "Ja, vi ska försöka ta oss in i lägenheten ovanför och se om det kommer därifrån" fick jag till svar.. frågade då om det kommer nån hit också.. "Ja men inte idag eller i morgon.." nähä! så jag ska sitta här och lyssna hur vattnet rinner och se hur väggen ruttnar bort!!

Jag vart så jäkla arg!! Då berättade han att dom hade haft en vattenläcka i porten brevid som det tog 2 månader (!!!) innan som fick stopp på... två månader!! Och så sa han att det tar flera veckor innan dom kommer in i lägenheten ovanför.. varför ska det ta så lång tid?! om det rinner från dom måste väl dom också ha märkt det och anmält?! hur kan det ta två veckor att få tag på nån??det är väl bara att lämna en lapp i brevlådan eller vad som helst!!

Nån som vet hur det här funkar?? Vem ska betala renoveringen?? Är det vi eller hsb? bor i bostadsrätt... kul jul det här blir då...

Tack för ordet och för att du orkade läsa...

• Svar på tråden Vattenläcka!! Förbannad på HSB!!
  • dalarnarules

ingen som orkar läsa...?

• MaSo

Har ni inte någon egen bostadsrättsförsäkring? Om läckan är hos grannen så borde ju dennes försäkring täcka kostnaderna!

Vet att HSB och Folksam har ett samarbete! Ring o fråga Folksam!

Och vattenläckor tar låååång tid att fixa! Speciellt om det pågått en tid, för då måste allt torka ordentligt innan man kan renovera!

Lycka till!!

• dalarnarules

tack för svaret!

jo vi har försäkring.. vet inte dock om det var hos grannen.. jouren var här och tittade och han var i alla lägenheter ovanför oss och dom hade också vatten som rann på väggen.. men det slutade efter en stund som tur var så skadan vart inte så stor.. men ändå.. det syns ju och vi måste ju måla om taket och tapetsera om i hallen.. det är ju så typiskt...

ska ringa till fastighetsskötaren i morgon och be dom att komma hit och titta sen när allt är klart ska jag börja titta efter en annan lägenhet för jag är sååå trött på att bo här..

• Björkeli

Hej.

Bor oxå i en bostadsrätt a la HSB!

När vi flyttade in fick vi veta att den vanliga bostadsrättförsäkringen inte täckte vattenskador, så vi fick täckna en "fullvärdes-försäkring" för att vara säkra på att få hjälp vid vattenskador.

När mamma flyttade hit för en del år sedan så fanns det en tilläggsförsäkring som hon fick teckna genom HSB för att även hon skulle få vattenskador ersatta.

Så titta igenom era försäkringspapper, eftersom just vattenskador inte alltid ingår i en hemförsäkring.

Hoppas att allt löser sig för er, inte kul med en massa strul!

Kram // Veronica

• dalarnarules

vi har hemförsäkring med tilllägg för bostadsrätt.. vet inte om vattenskador ingår men jag får kolla upp det.. men om det rann inne i väggen så var det ju inte i våran lägenhet.. borde inte hsb betala det då? eller? eftersom det var flera som fick skador.. jag vet inte.. får höra i morgon..

• MaSo

Jag jobbar på folksam, och hsb´s medlemmar har hos Folksam 10% rabatt på hemförsäkringar! Och i standardförsäkringen ingår INTE vattenskador på väggar och dylikt.. För detta måste en bostadsrättsförsäkring tecknas! Tillägget är inte speciellt dyrt, och har även fått nya (bättre) villkor efter nyår!

Men eftersom flera boende blivit drabbade så borde ju föreningens egen försäkring gå in och täcka skadorna! Så att ni inte tror att jag försöker kränga fler försäkringar!!

Återigen.. lycka till!!

Svar på tråden Vattenläcka!! Förbannad på HSB!!