• car

Lapptäcke

Är det så att man inte behöver sicksacka lapparna då man syr ett lapptäcke? Varför?

Vill gärna slippa, men det känns fel då man alltid annars ska sicksacka kanterna.

• Svar på tråden Lapptäcke
  • kozzan

man bör sicksackakanterna. jag gjorde det på mitt lapptäcke. körde alla lappar först så det var det roliga kvar till sist...

• Freiya

huuga va trist.. räcker det inte emd att klippa med mönstersax?

• Grodan1981

Det beror på vad det är för lapptäcke du syr. Jag sicksackar inte varje rämsa när jag gör logcabin tillexemple.

• car

Grodan1981
    Vet ej vad logcabin är - nybörjare.
    Tänkte sy ett enklare lapptäcke i bomullstyg till spjälsäng, eller barnsäng.

• kozzan

egentligen måste du inte sicksacka om du bara ska ha det i en spjälsäng, dte kommer ju inte slitas speciellt då... det kommer ju inte nötas på kanterna invändigt heller om du har stoppning och en baksida som skyddar...

• Grodan1981

Är du nybörjare tycker jag att du ska kolla på den här sajten www.miasquiltbod.se Hon har super bra saker. Och för förklaring på log cabin titta här www.nmia.com/~mgdesign/qor/styles/logcabin/logcabin.htm

• Elyelle

Man behover inte sicksacka kanterna nar man gor ett lapptacke. Alla kanter, som skulle kunna rispas ligger inuti tacket och far valdigt lite slitage - darfor ar det inte nodvandigt. Det allra sista man gor pa lapptacket ar att man syr igenom alla lager sa de sitter ihop (kallas quilting pa engelska, minns inte vad det heter pa svenska) och da blir det annu mindre slitage pa somsmanen, eftersom de inte gnuggar mot stoppningen eller baksidan pa lapptacket. 

Samma galler ocksa klader - om man har foder i hela plagget, behover man inte sicksacka kanterna pa somsmanen, for de slits inte pa samma satt som i ett ofodrat plagg. Med undantag av vissa valdigt rispiga material, kanske.. Men dit raknas inte bomull som anvands for lapptacken.

• Babe

Tips: det kan va bra att tvätta tygerna till täcket innan, så de är "färdigkrympta" om du vill tvätta täcket sedan...
    Jag sick-sackar runt bitarna, men det kanske är dubbel-arbete...

• Beppan812

Jag har aldrig sick-sackat runt mina lappar jag håller med elyelle om att man quiltar ju alltihop sedan och at det då ligger skyddat inuti. Däremot rekommenderar jag dig verkligen att tvätta alla tyger innan du börjar.

• Elyelle

Som Babe och Beppan812 skrev, ar det viktigt att tvatta tygerna innan man anvander detm till ett lapptacke sa de ar fardigkrympta. Olika tyger kan ju krympa olika mycket och da kan vissa bitar "dra" i sommarna och gora lapptacket bubblig eller skev efter tvatten, om tygerna inte blivit fardigkrympta.

• car

Tvättat tygerna gör jag alltid. Jag är bara glad över att slippa sick-sacka allt.

• cachew

Du behöver inte sick-sacka, det är dubbelarbete och slöseri med tråd :) Som flera har skrivit så blir "skrådden" på insidan och utan slitage. När du sedan kviltar (syr ihop alla lagren) så stabiliserar du allt. Är man så noggrann att man skär tygerna istället för klipper och är noggrann med att skära rakt så repar det inte upp sig.

Lycka till :)

Svar på tråden Lapptäcke