• Lossan

Ta "sänkan" på annat vis?

Jag har hört talas om att man inte behöver ta "sänkan" i armvecket utan lika gärna kan ta ett stick i fingret (vanligt blodprov) och få fram samma svar av det som om man hade tagit i armvecket. Är det någon som vet något mer om detta? För mig som har stor sprutskräck så skulle detta kunna vara något väldigt positivt om det går att göra så.

• Svar på tråden Ta "sänkan" på annat vis?
  • Sötnos

Japp, man kan ta CRP (motsvarar sänkan) som stick i fingret...sen vet jag inte om det är olika från t ex vårdcentral till vårdcentral, men när jag hade praktik på en vårdcentral så använde de sig av det i alla fall! Gick väldigt snabbt o smidigt!

• dalarnarules

så gjorde dom på mig.. jag är väldigt svårstucken så det gick inte i armvecket... alltså dom tog i fingret i stället...

• Emze

Kan dom göra så? Behöver dom inte så mkt blod som dom får vid prov i armvecket...? Jag är nämligen hysteriskt nålrädd och ska imorgon ta prov i armvecket. Har bävat för detta i över två månader nu, jag har sovit dåligt och drömt mardrömmar...Har pratat med bm om det här, hon vet hur rädd jag är, men ändå har hon inte föreslagit nåt stick i fingret istället....
    Nervös!

• Majsan70

Det som kan vara jobbigt är om de tar i fingret, att det kan ta en stund att klämma ut allt blod som behövs. Snabbsänkan tas ju alltid i fingret däremot.

• muulin

Men jag är också nålrädd! har inte kunnat tagit mitt prov ännu och jag är i v.26... min BM sa att man inte kunde ta i fingret... är hon ute å cyklar?

• Björkeli

Hej.

Skrev innan men det inlägget bara fösvann... Konstigt.

Det provet man tar i fingret kan man även kalla Snabb Sänkan, o som Sötnos skrev CRP. Det tar ca 10min så får de fram ett värde som visar om du bär på någon infektion i kroppen.

Den vanliga sänkan tas i armen o skickas i för en provanalys.

När jag läste till USK:a så fick jag lära mig att de två proverna är samma, men ändå inte. Så ibland kan man tydligen ändå behöva ta båda. Kommer tyvärr inte ihåg vad det var som skiljde dem åt. Kommer bara ihåg att läraren ritade upp en tidslinje o infektions linje så det har väl nåt med tidsaspekten o göra kanske... *hmm*

Hoppas det kommer in nån som är medicinsk kunnig i tråden o kan reda ut vad jag svammlar om...

Lycka till!!

• Majsan70

Det går att ta den riktiga sänka i fingret, men det krävs att man hittar ett bra ytligt kärl så att blodet rinner till i snabb takt, annars kan man inte fylla röret i den takt de krävs. Mycket värme på händerna innan så att kärlen vidgas o släpper från sig blodet.

Så har de gjort när de tagit sänkan på mig och inte hittat några kärl att sticka i.

• lattjo75

CRP kan tas i armen oxå som ett vanligt blodprov...CRP bildas vid akuta infektioner och inflammatoriska sjukdommar. Vid infektioner stiger oftast CRP snabbare än vanliga sänkan (SR). Vissa kroniska sjukdomar ger en ständigt förhöjd SR medans CRP är normal.

• Edwina

Det kan vara så att inte er Mvc eller Vc eller labb har tillgång till en sådan apparat eller ytrustning som krävs för att det ska fungera att analysera ett kapillärt prov utan måste skicka i väg det till ett kemlab på närliggande sjukhus ex då ett venöst prov krävs.

Svar på tråden Ta "sänkan" på annat vis?