• luzorsus

alvedon till de små liven/magont

hej
    undrar om alvedon till små bebbar...min dotter är 4 veckor gammal. När ger ni era barn alvedon? Vid magont? När de är så liten som min så vet man ju inte riktigt vad det är som gör ont.
    Vilken styrka och ger ni dem oral lösning eller vad?Min dotter har varit otröstlig de två sista dagarna. Misstänker magen...även om det är svårt att veta eftersom hon är så liten. Ger henne minifom sen en tid tillbaka och till en början verkade det lätta på gaserna i magen men igår och idag har inte varit nå roliga. har ni några tips angående magont på småbebisarn? Vad kan man göra mer än att prov aminifom?

• Svar på tråden alvedon till de små liven/magont
  • anca

Man kan ge alvedon till små bebisar men kanske fram för allt vid feber. Vi har flytande alvedon och det står på flaskan hur man doserar 1ml/kg ca. Vi köpte en doserings spruta för att kunna få rätt mängd. Vi har bara använt det två gånger och det har varit i samband med att han har fått feber vid vaccinationer. Kolla med BVC för annan lösning än alvedon för magontet.

• Pyff

Alvedon är nog inte att rekommendera för magont..... Vi vuxna tar ju inte det om vi har ont i magen utan snarare tvärtom, endel får ju ont i magen av alvedon. Alvedon är febernedsättande och smärtstillande, typ efter vaccinationer och sånt när de kan få ont i kroppen. Kolla med BVC om det finns nåt annat för magen.

• Majsan70

Man skal inte ta alvedon för magont. Skulle de ha ont i magen är ju det en indikation på att något är fel och då måste det kollas upp. Har barnet magknip så finns det speciella droppar för det.

• Maggis

luzorsus:

Prova te på fänkål; finns på hälsokosten. En väninna använde det på sin son som hade kolik och det hjälpte faktiskt! Finns dosering och tillagningsanvisningar på paketet.

Hoppas det bättrar sig!

• Maria med 3

Precis som andra sagt så ska man inte ge smärtlindring på egen hand för magsmärtor. Risken finns att man missar nåt allvarligt på det viset.

Hör med BVC vad de rekomenderar. babymassage, akupunktur, uteslutningskost för mamman är väl det vanligaste man testar. För lillkillen så reagerade han närjag ätit, lök, äpplen, svamp, broccoli och mjökprodukter. Det knivigaste är mjölkprodukterna för man måste äta helt mjölkfri kost i 2-3 veckor innan man vet om det fungerar.

• Bea 84

På alvedon flaskan så står det från 5 kg- så jag skulle inte ge innan bebisen passerat det. Om inte BVC sagt ngt annat.

• Lina 2

Miniforn funkade ej på min lillskrutt men magknipsmassage var suveränt. Testa det! Vi fick massera tre gånger om dagen för att knipet skulle lätta.

• luzorsus

Lina 2:
    Hur gick ni tillväga när ni gjorde magknipsmassage? tacksam för mer ingående beskrivning till en okunnig mamma :)

• ladyhawk

Det står på förpackningen från 3 mån, under 3 mån efter kontakt med läkare.

• Pyssel

Kamomillte´ är oxå bra och det finns dessutom i vanliga te´ hyllan.

• Syllen

Min son hade kolik i fyra månader. När dom får sk kramper lägg dom på rygg och trampa cykel med deras ben och tryck upp knäna mot magen (kan komma lite pruttar) men man får en gladare unge massera även magen medsols och minifom droppar dom hjälper vissa dagar mer och vissa dagar mindre beror på vad för mat man ätit själv om man ammar eller vad man matat barnet med om det äter vanlig mat. Men cykling med dom små benen och tryck benen emot magen och massera magen är nog det som hjälp mig mest. Har dom jätteont så får man ta i lite men det är inget som dom lider utav.

Man kan även massera med lite salva på rumpan efter magmassagen men då får du räkna med en lite pruttunge närmsta timmen iallafall

• Lina 2

Magmassagen gjorde vi så här: stryk med handflatan 6 ggr från naveln och neråt, därefter tryck knäna i magen i 6 sek och sen sträck ut benen och skaka. Sedan gör du en cirkel med handflatorna över magen 6 ggr, knäna i magen igen och så skaka loss. Upprepa hela proceduren 6 ggr. När du märker resultat räcker det att göra 3 repetitioner av momenten. Du ska trycka ganska hårt inte bara smeka över magen. Lycka till!

• isabell22

Mn kan ge alvedon vid magont men prova istället minifom. Alvedon varjedag funkar ju tyvärr inte

Svar på tråden alvedon till de små liven/magont