• Sanda

Har någon missat att skicka in namnet på erat barn till skatteverket?

Har hört att om man inte skickat in något namn till folkbokföring så blir man tilldelat ett namn av dom , tror det är Anna för tjejer och för killar minns jag inte!
    Stämmer detta?? Det är ju rätt komiskt isåfall hehe. Tänk vad taskigt om man blivit namngiven av skatteverket hehe.

• Svar på tråden Har någon missat att skicka in namnet på erat barn till skatteverket?
  • Lyxmorsan

Jag har för mig att då bara efternamnet registreras o att det inte finns något förnamn tills man ändrar det dvs anmäler ett namn.

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • Jossebell

så här står det på lappen från skatte.

ett barn ska ges ett eller flera förnman som ska anmälas till skatteverket inom tre månader efter födelsen. Ett förnman får inte vara sådant att den kan uppafttas som stötande eller leda till obehag för barnet. det får inte heller ha påtaglit efternamnskaraktär.

om man inte anmäler förnman för sitt barn kommer barnet att sakna förnman i alla officiella register tex hos skoaln och försäkringskassan.

• Wida

Sanda:

"Har hört att om man inte skickat in något namn till folkbokföring så blir man tilldelat ett namn av dom , tror det är Anna för tjejer och för killar minns jag inte!"

HAHAHA! Ja så är det nog.

• Mamsis

Jag har för mig att man får påminnelse och böter om inget namn blir inskickat... Stod något om det i lokaltidningen där jag bodde då, men det var länge sen.

• Wida

Mamsis:

Nej man blir tvingad att heta Anna om man är tjej och något annat som TS inte minns om man är kille. Jag lovar. Det låter väldigt troligt nämligen.

• IHateYourFace

Mammans efternamn registreras efter 3 månader & man får en påminnelse. Sen får man ytterligare en eller 2 påminnelser innan man får böta. Men något förnamn tilldelas inte.

Hon är den sötaste bebisen ja någonsin sett. Men ja trodde hon skulle ha rosa hår, som du.
  • Sanda

Wida: om du inte har något snällt att säga så behöver du inte säga något alls!

Vad jag hörde så blev man ju självklart inte tvingad till att heta det utan man fick det tillfälligt tills man skickat in det namnet man vill ha!

Jag frågade om någon visste och fick ett svar, bara du som tycker det verkar vara ok att hånas...så jävla tråkigt....

• IHateYourFace

Sanda: Om inte förnamnet är registrerat ännu för de heta Pojke/Flicka på papperet. De har åtminstone mina fått göra

Hon är den sötaste bebisen ja någonsin sett. Men ja trodde hon skulle ha rosa hår, som du.
  • Neko

Möjligt att de tvingar på en ett namn i slutet om man vägrar bestämma ett namn men det händer inte första gången man missar att skicka in papprena och det blir nog en ordentlig utredning först där de kollar upp varför man inte vill ge barnet ett namn.

Svar på tråden Har någon missat att skicka in namnet på erat barn till skatteverket?