• Anonym (fifi)

Hur få ut journal från BUP?

Vet någon vart man vänder sig om man vill ha ut sin journal från Bup? Jag gick där som barn och familjen stod under utredning av socialtjänsten. Jag vet att jag har rätt att få ut min journal, men jag vet inte vart jag ska vända mig? Minns att vi var på flera olika mottagningar, på ett utredningshem och sedan uppföljande terapi osv.

Något som vet?

• Svar på tråden Hur få ut journal från BUP?
  • Anonym

Du kan ringa till BUP där du varit och säga att du vill läsa din journal. Då brukar personalen beställa journalen, om den inte finns kvar på mottagningen, så det kan ta lite tid. Sedan ser någon över journalen och om det är okej att patienten tar del av den. Ibland kan man inte läsa sånt som andra har sagt, t ex om föräldrar har kommit på enskilda samtal. Därefter brukar man bestämma en tid när en behandlare är med och så går man tillsammans igenom journalen. Det är bra att en behandlare sitter med, så man kan ställa frågor medan man läser.

• rollergirl

Skriv ett brev till BUP (eller ring), där bör de ha journalen arkiverad och kan ta kopia av den och skicka till dig! Den skickas rekommenderad till dig, ev kan man ta en mindre kopieringskostnad om det är väldigt många sidor.

• Ofir1

Jag ringde till bup och bad att få min journal. De kan bli lite kinkiga när man frågar. Förmodligen pga av att de tror att man är ute efter att leta fel. Men de har ingen rätt att neka.
    De tog kopior på min och skickade den med post.
    Men jag blev förvånad över hur lite det var skrivet i den. Det vara bara mina första besök som var ordentligt antecknade.
    Man kan ju fundera över vart alla anteckningar de gjorde under mötena tog vägen.. eller satt de bara och ritade streckgubbar?

• Anonym (fifi)

Okej, då försöker jag att ringa till de olika bup jag varit på. Hoppas att går.

Jag vill veta mest för egen del. Min familj kan jag inte få information av eftersom mina föräldrar ännu lever i förnekelse. Jag hoppas att få någon klarhet av att läsa min journal.

Får väl hoppas att journalen inte innehåller streckgubbar

• Ofir1

Ts - Det tycker jag att du ska göra. Själv så sa jag att jag vill ha den "för att få en översikt och se vad vi gjort", men jag tror inte att man behöver uppge någon anledning.
    Skulle det vara något problem så kan säkert personalen som du pratar med hjälpa dej till rätta.
    Ne, några streckgubbar hoppas vi inte på
    Lycka till med journalen och att det leder till at du får klarhet.

Svar på tråden Hur få ut journal från BUP?