• MC morsan

Dumt resa under graviditeten??

Var till BM i torsdags på kontroll och berättade glatt att jag och två kompisar ska åka till Paris över en långhelg i början av februari för att fira att jag fyller 30 år och att jag därför behöver ett läkarintyg för att få flyga.

Jag fick en tid för läkarkontroll, men oxå en kommentar om att "Men de är väl inte gravida..?"...!! Som om det är korkat av mig att tro att jag skulle palla en resa över en helg i v.31-32 och att mina kompisar inte skulle ta någon som helst hänsyn till att jag är gravid..!! (Och inte jag själv heller då kanske?)

Jag mår för det första toppenbra (är nu i v.23) och är aktiv (promenerar, cyklar och tränar fortfarande Body Pump), äter ordentligt osv. Har inga som helst problem av att vara gravid förutom lite halsbränna (går att lösa och är alls ingen orsak att stanna hemma) och att jag har högre puls (vid ansträngning) på sistone (betyder att jag tar allting i mitt eget tempo).

Var är problemet?? Jag kan väl inte ligga i soffan och göra ingenting under hela graviditeten?

Vad tycker ni andra? Någon som varit med om liknande eller som flygit/rest bort sent i graviditeten?

• Svar på tråden Dumt resa under graviditeten??
  • Pysse

Kolla din försäkring innan du riskerar att befinna dig utomlands efter ingång i vecka 32. Jag jobbade i Köpenhamn på dagarna ibland och efter vecka 32 riskerade jag att få betala min egen förlossning om den skedde i Danmark. Det hjälpte inte med Schengenavtal etc... Vård var jag naturligtvis garanterad..men jag hade fått betala själv.

• vigdis

Om man vill flyga inrikes i 7-8:e månaden, finns det några problem då? Vet ni? Vill ev. åka "hem" till morsan i norrland i juni OM jag får beviljat HP under sommarlovet, BF slutet av aug.

• Mor64

Så resonerade min bror och svägerska också. Min svägerska mådde så himla kanonbra under hela graviditeten, så de kollade upp försäkringar och bokade in en bröllopsresa på rätt sida gällande försäkring (som tur var). Deras son valde att födas, helt utan förvarning, på Las Palmas i vecka 27... Ingen rolig upplevelse kan jag lova.

Tror inte att någon försäkring gäller så sent som i vecka 31-32, men det vet ju ditt försäkringsbolag bättre än jag

• Tygtiiger

Kolla för säkerhets skull med flygbolagen också, jag hörde något om att de inte vill flyga med höggravida, men jag vet inte alls när de räknar en som höggravid resp hur lång flygresan måste vara. Och se till att du har ett bra avbeställningsskydd om du skulle bli sjukskriven för tex högt blodtryck.

• Vill inte vänta

Jag har rest väldigt mycket inrikes under min graviditet. Jag har både rest med flyg och tåg (mest nattåg - det är lite besvärligt om man får sängen högst upp när man har stor mage...). Nu har jag dock inte tänkt resa mer. Den sista resan hade jag förra veckan (var två dagar i Stockholm - bor i Norrland). Då var jag i v. 38 (37+3). SAS har på inrikesflyget en gräns på fyra veckor. Är det mindre än fyra veckor kvar till förlossning så måste man ha läkarintyg som visar att graviditeten har varit normal och att man "mår bra". Jag misstänker dock att gränsen är en annan beträffande utlandsresor.

För mig har det inte varit några problem med allt mitt resande. Jag har också varit fysiskt aktiv under hela min graviditet och mått ganska bra. Eftersom du ska resa utomlands så håller jag dock med övriga personer om att du bör kolla upp vad du har för försäkringar. Det skulle ju också kunna vara en extra trygghet om du hade en ombokningsbar flygbiljett så att du kan flyga hem om det börjar kännas som att det är något på gång (flyg från Paris borde väl gå på ett par timmar). Var jag i din situation så skulle jag dock åka utan att oroa mig.

• Rosen81

Jag o min sambo var i paris när jag var i v 23 är i v 25 nu. Så jag var ju inte så långt gången att jag behävde nått intyg. Men min BM tyckte inte att det ar några problem. hon tyckte det var roligt att vi skulle åka iväg o hitta på nåt kul innan bebbe kom. Självklart får man lyssna på sin kropp o ta allt i ett lungnare tempo...men det är ju självklart! Och om det skulle hända nåt som det troligtvis inte gör, så har de lika bra läkarvård där som här! Tycker inte att man ska behöva isolera sig för att man är gravid o tänka i fall det skulle hända nåt. Tycker att du ska åka o ha det bra!

• Dramaonline

Folk är ju så enormt fåniga!
    De ville helst packa in en i vadd, tror jag. Jag fick inte ens sätta i en sladd under skrivbordet själv, för en kollega. Kan de inte ha lite förtroende för en? Visst, de får gärna finnas till hands när man ber om hjälp, men jag avskyr när man behandlas som en kristallvas utan hjärna.

Kolla upp försäkringar och flygbolag själv och strunta i dem.

• 82an

Jag hadde bokat en resa till sydafrika skulle ha åkt 18 / 12 och kommit hem i slutet på januari då skulle jag varit i vecka 31 men flygbolaget ville inte att jag skulle flyga av någon försäkringsorsak däremot tyckte barnmorskan att jag kunde åka så länge det kändes bra. Så det har nog med flygbolagen att göra.

• vårsol

Att åka till Paris är nog bara härligt för dig. Det är ju inte någon lång flygresa och dessutom är det till ett land där sjukvården är bra så jag tycker nog att du kan känna dig trygg.

Men jag vill också säga att det är en stor skillnad på att vara gravid i vecka 23 och i vecka 31-32. I vecka 23 mådde jag bättre än jag gör när jag inte är gravid, hade mängder av energi och tränade lika hårt som vanligt. Men så mot vecka 28-29 hände något och orken liksom tröt. Jag mådde fortfarande bra men orkade inte alls lika mycket som innan, det var vid denna period jag var tvungen att lägga ner konditionsträningen. (Styrketränade dock ca 6 veckor till.) Vad jag vill ha sagt är att det inte finns några garantier för att du kommer att få fortsätta må som du gör nu och det kan vara viktigt att ta med det i beräkningen för att inte bli besviken om du inte orkar hålla det tempo du önskar. Men som sagt: jag tycker ändå att du ska åka och jag är övertygad om att du kommer att få det härligt!

• Lycka74

Hej!
    Jag har själv varit i Indien under veckorna 28-30 och kom hem för ca två veckor sedan. Är således i v32 nu. Jag ångrar absolut inte att jag åkte iväg men jag kan lova att det var många som tänkte och tyckte om detta både före och efter resan!!!
    Vad gäller försäkring så räcker hemförsäkringen t o m v.28 och därefter behöver du en annan försäkring utifall du behöver sjukhusvård i ett annat land. Mig veteligen så är det enbart Europeiska som har en sådan försäkring som räcker längre. De försäkrar t o m v.32 så har du inte gått in i v.33 så skall den räcka.
    Det du måste göra också är att kolla flygbolagets regler vad gäller flygning. Många flygbolag sätter gränsen just vid v 32 men detta varierar naturligtvis.
    Känner du att du skulle få en rolig och trevlig resa till Paris så tycker jag absolut att du skall åka (om det praktiska fungerar förstås!).

KRAMAR
    och lycka till!
    Marie

• Rusty

Jag tror att du är väldigt nära gränsen för när försäkringen slutar gälla utomlands, ifall det skulle hända nåt graviditetsrelaterat. Jag reser mycket i jobbet och har inte haft några problem alls, men försäkringen slutar gälla efter v 28 och därför kommer jag inte åka efter det. Jag vill inte bli stående med en sjukhusräkning på 200 000 (även om jag säkerligen skulle ha en massa annat som oroade mig mer just i det läget...). Fast det är kanske skillnad i ett EU-land, får inte vi svenskar vård på samma villkor som fransmännen där? Kolla upp med försäkringskassan och försäkringsbolaget vad som gäller!

De goda nyheterna är att läkare också är människor och du behöver inte lyssna på annat än medicinska råd därifrån! Läkaren du var hos kanske helt enkelt har taskiga polare? Däremot måste jag berätta att jag är glad att jag inte skall resa mer nu, för jag har fått jätteont i ryggen. Och det hade jag inga problem med alls i v 23. Men sånt kan man ju inte veta, och det går att hantera, bara man är beredd på att eventuellt göra om planerna lite och ta det lugnare än man egentligen hade tänkt i Paris.

• LillKnoppen

Som Rusty säger så går våra vanliga försäkringar ut vid v 28. Ta ett snack med just ditt försäkringsbolag för att få veta exakt vad de betalar om ngt händer i Paris. De flesta flygbolag accepterar idag att du flyger långt fram i graviditeten men jag har för mig att min försäkringsdam berättade att händer det något på flygplanet så sätter de ner det direkt på marken och då blir det du som får stå för de omkostnaderna!!

Jag tror man kan ta en tilläggsförsäkring om man är längre gången än v 28.

Själv så var vi till Medelhavet i v 24-25 och det var en jättehärlig semester som jag verkligen inte vill ha ogjord!!

• MC morsan

Tack alla för inläggen och synpunkterna! Även BM rådde mig om detta med att kolla försäkringen så att jag inte behöver stå för alla kostnaderna själv ifall något skulle hända.

Vi ska flyga med RyanAir och hos dem går det bra att flyga mellan v.28-36 förutsatt att man anmält sitt tillstånd i förväg (vilket jag redan gjort) och att man har ett läkarintyg som säger att allt är normalt (vilket jag ska få senare).

Jag ska kolla upp med försäkringsbolag och -kassan vad som gäller utifallatt, så jag är införstådd med att det blir mer praktiskt "bök" än om man inte var gravid.

Det jag reagerade mest på var inställningen bakom kommentaren... men å andra sidan sa BM även att det var helt OK att träna och vara aktiv (inom rimliga gränser naturligtvis) och att man inte alls måste sättas på piedestal (som vissa har en tendens att göra) och att hon bara kan ge råd - i slutändan är det ändå jag som väljer vad jag gör och inte gör.

• ahlcec

Åh, vad roligt det låter!

Ha det så himla, himl akul!

• pssst

Du ska nog göra vad som käns bäst för dig, det är inte själva flygturen som är farlig, utan det kanske är omständigt att föda i utlandet och allmänt jobbigt att flyga.
    Min bror jobbar på cabin och han har kollegor som fått förlösa under en flight, allt gick bra, men det är inte alla flygbolagen som vill ta det ansvaret. Barn födda i ett flygplan brukar få gratisresor med bolaget på livstid, dock kanske det finns trevligare ställen att föda på...

Lycka till, men tänk på att man kan bli dålig i slutet av graviditeten, jag hade en underbar graviditet och en morgon i sjunde månaden vaknade jag och hade ont i ljumsken, det blev bara värre och värre, nu är jag sjukskriven på heltid och får gå på kryckor. Hur som helst hoppas jag att alla slipper få en så jobbig foglossning som jag har...

• himla

Ville bara berätta en liten grej som inträffa för mig...

Hade planerat in en bilresa till norge, då min sambos kusin skulle gifta sig, skulle gå in i vecka 36 den helgen!

Natten till onsdagen gick vattnet å på torsdagen (i v. 35+4) kom vår lille son.... Vi låg på BB istället för att va på bröllop.....

......kanske något att tänka på!!!!

• Belier

Hej!

Skönt att få höra era erfarenheter och historier... Mitt företag planerar skidresa till Åre i mars och jag vill så gärna, gärna följa med! Jag är då i v. 31-32 och undrar hur mycket jag kommer att orka med (after-ski, hänga med ut på kvällarna, flygning etc.), men jag kommer i alla fall inte att åka telisar eller skidor:). Det ska nog gå bra, jag får vila en del och hänga med på det jag orkar!!

• Liria

Att planera in en resa, vilken som helst är väl helt ok bara försäkringen tillåter det men det kanske inte är läge att planera in Resan med stort R. Risken finns ju att du inte alls är så rörlig och pigg som du skulle önska, men en 30-årsresa som ni ju ändå kan forma lite som ni vill låter ju helt ok..

• emmzan

Bara du kollar att försäkringar å sånt gäller så tycker jag absolut att du ska åka!

Som någon påpekade så är det givetvis lite skillnad på att vara gravid i vecka 23 och 32 men du ska ju inte åka på något elitläger utan på en weekend i Paris, man får ju ta llt i sin egen takt.

Jag och sambon var på Kreta i vecka 25..helt underbart att få komma bort och göra något innan bebisen kommer!!

Ha så roligt!!

Kram //emmzan v 39

Svar på tråden Dumt resa under graviditeten??