Mjölk i gröt
Ni som ger gröt till era små,använder ni mjölk i?
Min tjej är lite drygt fem månader och jag började med mjölk i gröten idag för första gången.
Ni som ger gröt till era små,använder ni mjölk i?
Min tjej är lite drygt fem månader och jag började med mjölk i gröten idag för första gången.
När jag väl började med gröt,då var hon ca 8 månader så pumpade jag ur lite bröstmjölk.
Använder inte mjölk och sonen är 9 1/2 mån.
Menar du vanlig komjölk? Det bör man undvika hela första året. Däremot kan man blanda gröten på ersättning , tex Nan 2, om barnet är väldigt tunn, smal alltså. Annars finns det ingen anledning att inte blanda gröten på annat än vatten. Har aldrig hört om att nån blandar gröten på sin egen modermjölk, men det kan man säkett göra om man har gott om urpumpad mjölk.
Gröten är ju av såpass lös konsistens att man inte ska behöva mjölk i. Dessutom som Bengala skriver ska man helt undvika komjölk första året...(om det nu var sådan du menade)
Däremot ger jag lite fruktpuré tillsammans med gröten, och vatten oxå såklart...
Vi slutade med bebis-gröt när dottern var runt 7-8 månader. Sen dess har hon fått havregrynsgröt och äver risgrynsgröt och mannagrynsgröt som ju är gjorda på komjölk. Jag vet att mjölk inte rekommenderas till barn under 1 år, men vår bvc-tant har inte haft nåt negativt att säga om det.
vi lägger på lite typ en tesked efterrätt från 4månader så det smakar lite godare o då blir det lite lösare samtidigt.
jag menar inte att man ska blanda ut gröten med mjölk, det gör jag naturligtvis med vatten. Det jag menar är att jag har lite mjölk till gröten och även fruktpuré.
Vad gäller avstå från mjölkprodukter hela första året är det nog lite olika bud på gällande vad som är rätt och fel. min bvc sköterska har sagt att man ska introducera det medans man ammar men att man däremot inte ska låta barnen äta/dricka mjölkprodukter ihop med annan mat. de tar upp järnet sämre då.
Jag har hört att det är OK att ha en liten, liten skvätt till gröten, så jag gav det i förra veckan men har faktiskt inte gjort det igen. Glömmer av det.
Men jag har hört samma som du Fina Elina.
Det ska ju vara okej att ge yoghurt vid halvåret också väl?
Har hört att youghurt och sådant är OK från 8 månader. Lite mjölk på gröten kan man nog testa innan (personligen tycker jag det verkar lite onödigt). Mjölk i större mängder, t.ex. dryck ska man inte ge före 1 år.
Det e okej att ha mjölk i gröten innan barnet e ett år.. men du ska inte servera det som dryck..
Ja just ja, 8 mån var det.
Kul att se hur andra gör. Min tjej gilla iaf gröten bättre med mjölk....:)
nä, den är så lös ändå. dessutom kommer jag vara jätteförsiktig med just mjölkprodukter förutom det som redan finns i barngrötar eftersom både jag och min pappa är laktoskänsliga.
han gillar gröten som den är men ibland varierar jag med lite kanel i, vilket han älskar, och ibland får han päron- eller katrinplommonpuré i om han varit hård i magen. mjölk kommer jag inte ge förrän över året och antagligen lite längre bort än så.
8 månader sades på bvc. Lite lite till mjölk bredvid, kanske ett par klunkar, då kan man även börja med exempelvis turkisk yoghurt men tycker din låter alldeles för liten för mjölk !
Men har hört om de som börjat tidigare, alla bvc verkar säga olika känns det som .... man märker väl om barnets mage skulle reagera ... Nova har nu som åtta månader fått max ett par klunkar ! Men några skedar yoghurt, den tycker hon e jättegod !
Elina har inte reagerat negativt..det handlar kanske om nån matsked..går hur bra som helst.
Använder inte mjölk, dottern är 10 månader,...