• ame3

Får man äta Santa Marias ostsås?

Hej åt tacos i går och åt lite av Santa Marias ostsås.Upptäckte sen att den innehöll cheddarost.Vet ej om den är pastaröserad.Men det vore ju konstigt för det är ju en konserv som håller i många månader...Vad tror ni???

• Svar på tråden Får man äta Santa Marias ostsås?
  • Lola Jämtland

Man får äta all ost om den är upphettad till bubblande het.

Står på slv.se

//2007-here I come!
  • ida06

Cheddarost är väll en vanlig hårdost?

• Candelight Chaos

ja cheddar är en hårdost, :)
    de ostar som kan vara opastöriserade e väl feta oct och mozzarella. Men den du hittar på ica är OFTAST pastöriserad.

Sen är det ju dessert osatrna, men det beror väl på mögel och listreia tror jag.

• ame3

Jag vet inte men vi åt den ju inte upphettad ,Å andra sidan så måste den ju vara gjord på något sätt...???Och hur skulle den kunna hålla i flera månader om det fanns alster av bakterier i den???Santa Maria är väl ett känt märke.Jag harför mig att det finns en regel i Sverige där det måste stå i fall produkten är Opastöriserad...Någon som vet??

• Lychee

ame3

Det bästa svaret får du nog om du ringer till deras kundkontakt.. Det skulle jag göra, för här får du nog bara en massa antagningar o gissningar om det inte skulle visa sig att nån här jobbar för santa maria. Numret borde stå på produkten eller på deras hemsida..

kram!

• Kwela

Får man inte äta det när jag gör ivf eller? Har jag i sådan fall helt missat

Skolsköterskan på högstadiet hade fel...
  • looby

cheddarost är pastouriserad,inga fara alls!!

• Teälskare
    msnorrland: Jag äter all möjlig ost tills jag blir gravid.
Svar på tråden Får man äta Santa Marias ostsås?