• Ximona81

blodgrupp? kan A & B bli

är det möjligt att om den ena förälderna har A och den andra B.. kan det då bli ett barn med 0 ??

vi talar alltså blodgrupper..

• Svar på tråden blodgrupp? kan A & B bli
  • Hannnas

Det finns 6 genotyper: AA AO BB BO AB OO

När man kollar serologiskt på blodet kan man inte särskilja BB från BO t e x... så OM du o din partner båda är t e x AO och BO så finns möjligheten att barnet blir OO alltså det vi kallar O

.?:*¨¨*:?. är det vår tur nu .?:*¨¨*:?.
  • Ximona81

okej  men om den ana har B- och den andra A något fast inte 0 .. kan du det då bli en 0 ??

• Mizzz

För att barnet ska kunna bli 00 krävs det att båda föräldrarna har de anlagen..

Men som Hannnnah sa:
    "När man kollar serologiskt på blodet kan man inte särskilja BB från BO t e x..." SÅ det kan vara svårt att veta om man är BB eller B0 res AA eller A0

Jag har en liten pojke i magen
  • Hannnas

B är B... minuset är en rhesusfaktor och har inte med just det att göra

Alla har två gener för blodgrupper, en man ärvt från var förälder... är du B tex så kan man inte kolla om man är BB el BO.... därför säger man att man bara är just B hänger du med?

Så om du är A..... så är har du antingen genotypen AA el AO.... det vet man inte...

Är din kille B ... är han antingen BB el BO....

SÅ beroende på vilken genotyp ni två bär på avgör det vilken blodgrupp er bebis får

Svaret är alltså JA bebis KAN bli OO även om chansen som högst är 25% om ni båda har genotyper med O i

Är jag rörig??

• Maggan78

Men genotyperna A och B går inte bra ihop, antikroppar bildas...

• chess1979

måste berätta en rolig sak

jag har AB- och min man har O
    när våran dotter föddes togs blodgruppering för att kolla hennes blodgrupp, hon har A+

jag höll på att ramla av stolen, för jag trodde att barnen får antingen mammans eller pappans. så jag börjar förklara för min man och ssk att jag har minsan inte varit otrogen.

men tydligen så har hon fått en blandning av våra blodgrupper

♪Allt blir bra till slut och blir det inte bra så är det inte slut än♪
  • Ximona81

jo men min frga är om ma INTE har 0 utan bara A och B... iaf att den då kan bli 0 ommaninte har någon noll alls

• chess1979

nej, då kan man inte få O

• Nena70

TS, jag är inte säker på om du har förstått det Hannnah och Lillisen skrev. Hur kan du veta om någon har "bara" A och "bara" B? Hur vet du att det inte finns ett O-anlag?

Det man mäter när man bestämmer blodgrupp är om man har "A" på sina blodkroppar eller "B" på sina blodkroppar (eller både och = AB eller ingetdera = O), men däremot vore det märkligt om man gjort en genetisk bestämning av om det är AA/AO eller BB/BO. Så om man inte t ex vet att ens ena förälder är O (för då har man fått en O-kopia från den föräldern) så vet man inte om man är AO eller AA och BO eller BB. Dessutom är O vanligt, så det är vanligare att vara AO och BO än AA och BB (speciellt BB). Så om det enda man vet är att två personer har blodgrupp A och B så kan de mycket väl få ett barn med blodgrupp O (25% chans).

Chess1979, du och din man kan däremot veta att era barn kommer att vara antingen blodgrupp A eller B, och de kommer att genetiskt sett vara AO eller BO.

• Hannnas

ximona (TS)... flåt nu men jag orkar inte förklara bättre, är ingen lärare

Svarar på din fråga med ett JA man kan få blodgruppen O om föräldrarna är A el B...

• chess1979

men om två personer har AA och BB så kan dom väll inte få ett barn med O?

• Hannnas

chess... sant... men det vet man ju inte .... en person som är av blodgrupp A är ju antingen AA el AO... o det vet man ju som sagt inte... är personerna som du säger AA och BB så går det INTE precis som du säger

ville bara inte röra till det för TS mer

• Ximona81

nej jag är ingen expert på genitik.. men som sagt om föräldrarna absolut inte har blodgruppen... AO eller BO:. utan bara det andra.. det va det.. sedan har jag ingen aning om man inte kan ha en aning om hur det är.. men emn.. ja vart inte smartare av detta så jag får väl ta okolla upp med en läkare i st'ället för att veta svaret.. på en gaksa så enkel fråga .. men tack så mkt alla iaf .

• Emma77

Jag är O och min mamma är A och min pappa är B, så när de fick reda på min blodgrupp så fick de ju även reda på att de är AO respektive BO!!

Olivia & Johan - är mina stjärnor!!ist
  • Hannnas

ximona.. tror inte en läkare ger dig ett annat svar...

Är man A så är man AA el AO och det finns inga sätt att ta reda på det.... så hon/han kommer säga att om du är A och din man är B så finns en LITEN chans att bebis kan bli O.... det är det enda enkla svaret

.?:*¨¨*:?. är det vår tur nu - v14 .?:*¨¨*:?.
  • bebban20

men däremot så får nollor alltid nollar.om både mamma och pappa har det så får ungen det.

• Hannnas

bebban... helt sant eftersom O inte är dominant så är man O så har man genotypen OO

• chess1979

precis

• Hannnas

chess.. vad bra vi är idag hihi... underbara söndag

Svar på tråden blodgrupp? kan A & B bli