• tjenixen

Ni som sparar? Vilka fonder är att rekommendera tycker ni?

Ni som sparar vilka fonder tycker ni ger mest avkastning eller om ni satsat på säkrare kort med mindre risk, vad har ni då? Funderar på att byta sparande till barnen men vet inte till vad just nu.

• Svar på tråden Ni som sparar? Vilka fonder är att rekommendera tycker ni?
  • nortan

Sprid gärna riskerna genom att ha 3-4 olika fonder.

• Trinitario

Ska du spara långsiktigt så rekomenderar jag åtminstonde två högriskfonder. Ryssland och Kina går för tillfället jättebra. Sparar själv i dom.

Satan skadar dig själv och personer i din omgivning!
  • Kaijsa

Att sprida riskerna genom att ha 3-4 olika fonder är ett bra tips. Då kan du kosta på dig att ha någon högriskfond som ger chans till hög avkastning, typ Rysslandsfond. Jag skulle dock inte sätta allt sparande där. Ett annat tips är att vara noga med att välja fonder som inte har så höga fövaltningsavgifter. Många fonder har förvaltningsavgifter på 1,5 % eller mer! Och det får du betala oavsett om fonden gått upp eller ner. På 10-20 år gör det STOR skillnad i totalavkastning.

• menu

småbolag europa går bra, och rekas allmänt fortfarande å framför allt för detta år..

ett bra allternativ för en som inte hänger med så mycket tycker jag fond i fond är, välj 100 % för största risken, 75 %, 50 % eller 25 % för lägsta risken (å samtidigt oftast lägre avkastning)

ryssland, sverige fonder, kan vara ett allternativ att ha lite gran i..

• Anonym (Maria)

Ju yngre personen är desto mer risk kan man ta. Gäller det barnen så är högriskfond att rekommendera, t.ex. 100% aktier.

Sverige är högre risk än Världenfonderna, så kanske allt i sverige då.....

Om det däremot gäller en äldre vuxen så ska man satsa på medelrisk....dvs mer i obligationer och värdepappersfonder.

• Anonym (Maria)

Sen är det som Kaijsa skriver, att du ska jämföra både kostnaderna för ev. fondbyte/år (om du vill byta fonder), avkastningsskatten (förvalningsavgiften) och den årliga avgiften....

Bankerna tar generellt högre avgifter än försäkringsbolagen.

• Anonym

Vi spara våra pengar i Lux protect 90.
    och kidsens pengar i Mixfonden..

• menu

Maria, ja om man har en avsikt att använda sig av pengarna innan man blir allt för gammal, men så behöver det ju inte vara tex så kan den som ärver en ta över fonderna, man behöver inte sälja dessa om de gått dåligt. Så egentligen behöver ju inte en äldre person spara i mer trygga fonder...

• Anonym (Maria)

menu: Förstår inte riktigt hur du menar....

Att spara snäppet säkrare råder man äldre människor om de vill ta ut pengarna inom ett kort antal år....då kan man förutspå marknaden lättare.. Ja, någon annan kan ju ärva, men nu talar vi väl levande människor och hur de får vinst?

• tjenixen
    Anonym (Maria) skrev 2007-02-04 21:18:50 följande:
    menu: Förstår inte riktigt hur du menar....Att spara snäppet säkrare råder man äldre människor om de vill ta ut pengarna inom ett kort antal år....då kan man förutspå marknaden lättare.. Ja, någon annan kan ju ärva, men nu talar vi väl levande människor och hur de får vinst?
    Ja, jag för min del är mest intresserad av att ändra sparande till mina 4 barn som är 2, 4, 12 och 14 år så jag hoppas de kommer leva många många år till:)
  • menu

Maria det var du som började att prata om äldre, levande å levande de är många som ändå sparar till sina barn inte för att slösa upp allt själv i allafall. Dessutom kanske många inte tänkt dö den närmaste tiden ändå, fast man är äldre.. der är ju mer tex pansiopnsparande å dyl som man verkligen skall sattsa säkrare ju äldre man blir då det är pengar man vet att man kommer att ta ut vissa tider, å då är det ju dåligt om de just faller som sten...

Dessutom rådet att sattsa mer vågar för barn... låter mer att du jobbar på banken å läser upp de du lärt dig..
    Man måste ju alltid utgå ifrån sig själva å vilka risker man är beredd att ta. Visst på de långa loppet vinner aktiefonder historiskt, MEN man vinner mycket mer på att ha pengarna tex placerade på bra ränta konto om man tror börsen ev faller, å sedan köpa fonder...
    hur man än gör så skall man tänka själv å Aldrig utgå ifrån att en bankman skulle se till ditt bästa!
    Däremot skall man använda sig av bankmannen för att få reda på fonder, placeringar å fur det fungerar...

• Anonym (Maria)

Menu: Verkligen otrevligt av dig att skriva att jag säkert "läser upp allt jag lärt mig".

Jag har inte gett ts några direkta fondförslag utan generella! Allmänna tips!

Och dessutom vet du ju inte om jag jobbar på¨bank eller vad jag sysslar med och det är inte heller det den här tråden handlar om....

• menu

maria, du talar om de som banken generellt säger, å alla som placerar en del vet att man inte skall lyssna på bankens råd utanvidare. men fortsätt med de du.... men skyll dig själv i slutändan!

• Anonym (Maria)

Hehe...jag jobbar ju inte ens på bank!!

Nåja....eftersom TS ställt sin fråga här på FL så vill hon kanske ha just olika meningar och åsikter....?

Vart har du fått din info ifrån då och vem står bakom den?

Svar på tråden Ni som sparar? Vilka fonder är att rekommendera tycker ni?