• MeNoLike

Klädstorlek på nyfödda tvillingar?

Ni som väntar tvillingar... vilken storlek har ni köpt på kläderna som ni hade tänkt att dom skulle ha första tiden?? Funderar på om det jag köpt i 50 kommer bli alldeles för stort..

• Svar på tråden Klädstorlek på nyfödda tvillingar?
  • Triple Trouble

pratade precis med en tjej som fick tvillingar i v 38. De vägde 3600 och 3900 gr! Så där var nog 50 för litet. Men oftast så tror jag 44 eller 50 är lagom om man föder från v 35. Min dotter är född v 36+2 och var 48 cm, 50 var lite stort i början, men det funkade ganska bra.

• NicoleSthlm

Jag skulle tippa på en stl 44... för det är väl sällan tvillingar är fullgångna??

Nu väntar jag visserligen inte tvillingar Men jag svarade ändå!

Mamma till Emilia 060707
  • zasata

jag skulle statsa på 50. och kanske ett start kit i 44 men lite blandat i.. skall du snittas? då vet ju lite mer när ocskå och hur stora dom kan tänkas vara.

• MeNoLike

Vet inte om jag ska snittas... Verkar vara väldigt varienrade med det där om dom går tiden ut.. Men vanligast verkar vara att dom föds runt V35.
    Har köpt rätt mycke i strl 50 men dom växer ju i det om inte annat.. men man vill ju ha nåt plagg som sitter lite mer passande liksom..

• zasata

ja preics.. men jag ahde köpt nått start kitt i stl 44.. kanske inte passar.. men antagligen gör det ju det.. eller så får du torktummla lite i stl 50 så det krumper.

• LottaRos

Mina föddes v 37+4 efter igångsättning så jag hade säkert gått längre...
    De vägde 3,2 och 3,4 och stl 50 var lite stort men de växte snabbt i det!
    Jag saknade inte mindre kläder!

Det är bättre att skicka ut någon annan (mormor/morfar/farmor/farfar tex) att handla prematurkläder OM de kommer för tidigt!

• Kattflickan

Det är inte vanligast att de föds i v. 35. Vecka 36-37 är vanligast. Givetvis kan de komma mycket tidigare eller senare också. Tycker också att du ska satsa på att köpa kläder i storlek 50. Man kan ju vika upp ärmarna om de är för långa. Om tvillingarna föds för tidigt så får de ligga på neo och där har de små kläder man kan få låna till dem.

• Lottia

Mina tjejer föddes v 29+1 och vi använde mindre storlekar. Nu är det ju ganska ovanligt att de kommer så tidigt så vänta med strl 40. Våra kunde ha strl 50 från de var ca 33 v, lite stort men funkade med uppkavlade ärmar.

Svar på tråden Klädstorlek på nyfödda tvillingar?