• I am a mother

Pulmicort och Airomir..

Har nu fått dessa till vår dotter på 10 månader då hon haft förkylningar, feber och framförallt hosta sedan i höstas.
    Någon som har erfarenhet av dessa mediciner ?
    Fick första dosen idag på morgonen och jag hoppas att det hjälper.
    Svårt att hålla masken och veta om hon andats in allt.
    Ska köra detta nu i 3 veckor och ska ¨å på ett återbesök.

• Svar på tråden Pulmicort och Airomir..
  • Miss Leov

Vår son har sen han var bebis haft förkylningsastma och använt sig av dessa medeciner. Han är idag 3 år. Vad vill du veta?

• I am a mother

Hur det funkar för er, tar han de regelbundet eller bara vid behov ?

• Helen72a

våra döttrar har det båda två..... fick det oxå efter att haft hosta i lång tid... inte fastställt än att det är förkylnings astma men troligtvis det....

vi börjde oxå med tre veckor o det blev faktiskt bättre redan efter några dagar..... sedan när don fått förkylning & hosta efter det så har vi bara gett Airomir o det har hjälpt

• Miss Leov

Han tar vid behov. Så fort vi märker att en förkyldning är på gång börjar vi medicinera honom med pulmicort som fungerar som förebyggande så när förkyldningen är i full gång blir hans astma inte så jobbig. Aromiren börjar vi använda så fort vi märker att luftrören är tajta för att vidga och underlätta andning och intag av pulmicorten. Fortsätter sedan ge honom medicin tills han blir bra och även ett tag därefter. Man lär sig känna av sitt barn efter ett tag så att man vet när man ska börja medicinera. Hur mycket ett barn behöver är individuellt och det märker man efter ett par gånger. Rådfråga även er läkare när ni träffar honom/henne.

• lönnemåla

Min 2 åring har precis fått konstaterat förkylningsastma och är nu inne på sin andra omgång pulmicort och Aromir. Det lättar jättemycket för henne.

• JFL

Svarar på att få barnet att ta medicinen, eftersom du fått så bra svar redan på det andra 
    Jag tycker att det är lättast att sätta henne på skötbordet, med ryggen mot min bröstkorg, håller i hennes armar och håller henne stadigt mot mig medan jag hålller masken mot ansiktet, håller under hakan och på kinden med andra handen. Visst försöker hon krångla sig ur men dettta är det enda sättet som jag klarar av att ge medicinen på. Sen kollar jag ventilen och räknar utandningarna.
    Min dotter är 13 månader och har haft dessa mediciner sen hon var 6 månader, pga förkylningsastma.

ღMor Jennyღ
  • lönnemåla

Min dotter är så pass "stor" att hon tar sina mediciner själv utan problem, hon hade tom med nebunetten på dagis och visade de andra barnen hur man gör.

• fantasy

min son har förkylningsastma och han tar en puff pulmicort varje kväll i förebyggande syfte och vid minsta tecken på förkylning så ökar vi till två puffar morgon och kväll för att återigen trappa ner då symptomen klingar bort.. airomir får han vid behov om han blir väldigt hostig/tät och han får även mollipectom han har hosta. sedan vi började med pulmicorten så har han ännu inte haft ett astma anfall på hela hösten/vintern!

• malinn

har en liten tjej på 10 mån som har förkylningsastma, vi tar en puff pulmicort morgon och kväll blir hon förkyld ökar vi på till två och då får hon oxå aeromir vid behov. Jag har henne i knät och låser liksom armarna med mina samtidigt som jag håller nebunetten och räknar utandningarna på ventilen precis som JFL skrev.

• I am a mother

Tack för alla era svar !!

Hon blir fullständigt vansinnig när jag håller masken för munnen men antar att det bara är att köra på.
    Vet inte om det kan bero på medicinerna redan men hon är mycket piggare nu och sover själv i sin säng för första gången på.... ja jag vet inte hur länge. Vi har fått sitta med henne i soffan hela nätterna.
    Ingen är gladare än jag om detta funkar.
    Jag försöker titta på den vita ventilen och därigenom räkna antalet inandningar, hoppas det är rätt och att hon får i sig något.

Tack igen..

• JFL

TS
    klart att det tar ett tag innan ni får in tekniken med masken, men ni får det tillslut. Sen känns det lite jobbigt att man tvingar barnen till masken men det är faktiskt nödvändigt, hur mycket barnen än skriker och slåss.
    Mediciner är viktiga, då bestämmer du!
    Skönt att det har börjat verka, jag hoppas ni fick en lugn natt och att det ska vända för er nu.

Jag brukar "smaka" och se om hon har fått i sig allt, de gånger jag är osäker. Är det stark medicin"smak" så är det för mycket kvar och då får hon andas några gånger till. Men har jag hållit masken rätt och det inte läckt in luft på sidorna så får hon i sig allt på sina 10 andetag och då är det inga problem.

ღMor Jennyღ
  • pinguuu

Hej.
    Jag har en liten son som har astma och det har han haft sedan han var ett par månader gammal. Han börjad med bricanyl och pulmicort. Numera har man ju bytt ut bricanylen mot Airomir.
    Den fungerade bra till en början men nu har man även satt in en långtidsverkande medicin som heter Singulair.
    Vi använder medicinen som i förebyggande syfte men får öka dosen vid förkylning?

Jag uppfattade inte riktigt din fråga, men du får gärna höra av dig till min sida om du undrar över något. Har varit i kontakt med dessa mediciner lång tid.
    Min 17-åriga flicka hade även astma som liten men vid ca 7 års ålder försvann det på henne så lite erfarenhet har jag.....

Pinguuu

• 4småtroll

För att masken ska sitta bra när mina barn har använt mask så har jag fått hålla i masken. Tar tag underifrån så att jag kan hålla tummen på ena sidan om näsan coh pekfingret om andra sidan så att det sluter tätt vid sidorna. Annars har det ej blivit helt tätt där och barnen har inte fått i sig ordentligt.

Jag har ganska snabbt kunnat ta bort masken och lärt barnen att bita tag om själva plastmunstycket på nebunetten och hålla för näsan i stället. Så fort de har kunnat ta medicinen på det sättet så har panik och tvångkänslan försvunnit och det har gått lättare.

Tre av barnen har haft/har Airomir och Pulmicort via nebunette. Ett barn reagerade med aggressivitet så fort det fick Airomir, så det barnet har fått prova flera andra mediciner innan vi hittade en sort som passade utan beteendestörningar.

• Piglet80

Hej min son fick Pulmicort i julas efter en förkylning med kraftig hosta som inte ville ge med sig... Det har funkat bra och han tycker det är roligt att andas i masken. Kolla bara så att ventilen på masken öppnar och stänger sig när barnet andas i den, då vet man att de får i sig medicinen...

• Smilisen

*smyger mej in o passar på o fråga jag med* måste man hålla masken för ansiktet alla tio andningarna i rad eller kan jag ta bort den emellan? jag har gjort så med min lille eftersom det måste vara mycket skräckinjagande att få en mask tryck över ansiktet som sen hålls kvar länge, han får panik då.....

• Helen72a
    Smilisen skrev 2007-02-06 14:54:59 följande:
    *smyger mej in o passar på o fråga jag med* måste man hålla masken för ansiktet alla tio andningarna i rad eller kan jag ta bort den emellan? jag har gjort så med min lille eftersom det måste vara mycket skräckinjagande att få en mask tryck över ansiktet som sen hålls kvar länge, han får panik då.....
    om du tar bort masken så får han ju inte i sej allt han ska... det försvinner ju som ut då...
  • Smilisen

helen72a: pratade med sonens läkare idag o han sa att det alls inte försvann ut, man kan gärna ge två andetag, låta barnet lugna ner sej, ge två till osv osv... sen gör jag som någon skrev här i tråden att jag luktar om det finns mycket kvar efter tio andetag, finns det kvar får han ta några mer... tycker som sagt synd om han om jag ska pressa på han masken o sen hålla fast den under tio andetag, snacka om o bädda för fobier.... vet själv hur vidrigt det är då dom gjorde så under min förlossning o jag slogs hej vilt med dom... men alla gör som dom vill

• Bubblie

Min femmånaders har också förkylningsastma o tar airomir o pulmicort. På sjukhuset rekomenderade dom oss att alltid ta airomir en kvart innan pulmicorten för då gör pulmicorten större verkan.

• FiaL

Intressant att jag just nu hittade den här tråden...
    Var hos läkaren min min 2-åriga son i måndags för han har hostat så han spyr sen innan jul. Hon sa då att han kan ha barnastma eller förkylningsastma och så fick vi recept på en Nebunette, Pulmicort och Airomir. Nu ger vi honom 1 puff Pulmicort varje kväll men ska öka dosen och även ge Airomir vid hosta.

Vi blev lite skeptiska till att börja med det här för läkaren gjorde inte direkt någon undersökning utan grundade detta på hans långvariga hosta med kräkningar och att vi en gång varit in och ventilerat honom och även medicinerat med Ventolin hemma innan han var 1 år.

Men nu känns det lite bättre när jag ser att det är "så pass vanligt" att ha sådan astma och att ge den medicinen

Tycker det är svårt att ge våran son medicinen med masken... han vill INTE andas i den (förutom om han själv får leka med den) men vi försöker göra det till en rolig grej och gör alltid något roligt efteråt som lite belöning. Hoppas på att det funkar bättre snart!

Kram Fia

// Fia & ♥Rasmus♥
Svar på tråden Pulmicort och Airomir..