• Maggis

Snorar och hostar men pigg och ingen feber... Hade ni lämnat på dagis då?

Varför är det så jobbigt att avgöra?

Melker har ju som sagt ganska mycket snor och hostar en del men är i övrigt som han brukar och feberfri. Vi jobbar heldagar både sambon och jag imorgon och på onsdag. Ska man stanna hemma eller inte? Det är ju betydligt "lättare" om han har feber och/eller är lite hängig; då är det liksom klart!

Är ni andra lika veliga med detta? Vad har ni för inställning? Var går gränsen för er - när är era barn "tillräckligt" sjuka?

Om någon dagisanställd vill komma med synpunkter, blir jag tacksam. Ni andra "vanliga" också, naturligtvis .

• Svar på tråden Snorar och hostar men pigg och ingen feber... Hade ni lämnat på dagis då?
  • Darling73

då tar jag på mig "dagisrollen"...*ler lite*..

jag skulle hålla honom hemma!! även om han inte har feber så kan man känna sig hängig..även om han verkar pigg!! Det är ett heltidsarbete för ett barn att vara på dagis en hel dag...(vet inte hur många timmar det handlar om i ert fall..) men det är jobbigt för ett barn att vara där med förkylning och hosta....man kan ju se till sig själv, hur mycket skulle man själv orka om man hade samma status som barnet!?

sen kan man ju se till smittorisken gentemot de andra på dagiset oxå....

hoppas att jga gett dig nå vettigt... *krya på dig Melker*

• Hillevi

Jag hade lämnat honom på dagis, jag tror inte han blir frisk fortare om han är hemma, dessutom går väl alla och snorar mer ellermindre så här års. Jag tittar mer på allmäntillståndet än om han har feber, naturligtvis ska barn vara hemmaom de har feber,men iblnad kan de vara hängiga utan att ha feber och då stannar jag hemma.
    Lycka till
    PS.jag jobbar inte på dagis DS

• jasminen

Jag skulle fört honom till dagis.
    Jag har många gånger frågat av vår dagmamma om vår buse får komma då han är i likadant skick som Melker verkar vara nu,och hon har alltid tyckt att självklart kan han komma,för alla snorar ju mer eller mindre nu.
    Lycka till!

• SC o EP

Jag jobbar på förskola och ger dig följande råd:

1. Se till allmäntillståndet - orkar han en hel dag på förskola? Ett barn kan vara hur pigg som helst hemma men på förskola är det en annan femma. Där är det ett annat tempo och betydligt fler barn.

2. Kanske kommer du fram till att han skulle orka en halvdag på förskolan. Lämna då honom halva dagen.

3. Hur snorig är han? Är det så att snoret rinner stup i kvarten så kanske det är bäst att vara hemma en dag extra.

4. Hur jobbig är hans hosta? Håller den honom vaken på natten? Då bör han vara hemma.

kram

• lillsmurfen

Jobbar oxå på förskola och instämmer HELT med SC o EP

• Mizen

Jag tycker inte att du ska lämna på dagis. Tänk på alla andra barn (o personal) Bara för att det "ändå" är förkylningstider så uppskattar iallafall inte jag att mitt barn utsätts för mer smitta än nödvändigt (speciellt nu inför jul o nyårs helgen). Sen finns det ju dom barn som har nedsatt imunförsvar, tror inte att deras föräldrar heller uppskattar att deras barn blir hostat o snorat på i onödan.
    Har även jobbat på förskola själv, och vet vilket tufft tempo det är där.

• javalady

Pallas! OT-svar!

Det senaste är att det klara snoret är det smittsamma och det gröna är "bättre". Tycker personligen att det gröna ser värre ut än det genomskinliga...

Maggis!
    Orkar Melker gå en hel dag?! Det är ju den stora frågan. (Jupp, jobbar inom barnomsorgen! ) Känner du att han förmodligen inte fixar det - håll honom hellre hemman en dag extra och samla lite extra krafter än att han kanske ligger däckad på julafton igen.

Hosta och snuva kan knäcka även den bäste... (syftar på mig själv! ) Se hur han verkar till morgonen och ta ett beslut då, det är ditt barn och jag tror att du känner honom bäst! Som någon annan skrev - det är ett högt tempo hela dagen för barnen, de är ju inte direkt som att vara hemma i lugn och ro med någon av föräldrarna.

• N E A

Hade haft han hemma i respekt för de andra barnen. Onödigt med smittan... Fast hade jag inte haft möjlighet är det inte hela världen.

• Pallas

java: är det? det var värst, jag har fått lära mig tvärt om, tack för den upplysningen. Man lär sig nåt nytt varje dag, tur lillplutten inte ska börja på dagis på länge.

Ni har givit jättebra svar!

Svar på tråden Snorar och hostar men pigg och ingen feber... Hade ni lämnat på dagis då?