• Mojo Jojo

Tiken som inte vill para sig

Om du har en tik som INTE vill para sig, som sätter sig ner eller går undan eller så. Då säger ofta folk att tiken är olämplig och inte bör gå i avel. Men Om du har fler hundar så KAN det vara så att just den tiken är en den lägsta i rang, och om s¨å är fallet säger alfa tiken till henne att det är endast jag som får föröka mig och du är en undersåte. Så ser de ut i den vilda flocken och så kommunicerar de med varandra. Så har jag haft det med mina två tikar. Tack och lov träffade jag en mkt kunnig människa som förklarade att jag bör ta den "lägsta" tiken från alfatiken direkt hon börjar löpa och låta henne träffa hanen flera gånger dagligen för att locka henne att tillslut våga para sig och sen mest troligt stiga lite i graderna efter sin kull. Ialla fall tycker jag det låter som en vettig förklaring. Kanske ett tips till någon.

• Svar på tråden Tiken som inte vill para sig
  • Trancequeen

Folk är okunniga ibland. Visst är det så att om tiken du talar om inte är alfatiken i flocken, så har hon inte rätt att para sig med alfahanen, och detta ser flockens alfatik till, att det inte sker, allt för att föra vidare de bästa generna. Om det skulle vara så att tiken utmanar alfatiken, och skulle vinna och stiga i rang, så skulle det vara omvända roller. Visst kan tiken gå i avel utan problem, men bör som sagt inte hållas nära alfatiken under löp.

Nyckeln till livsgåtan finns inom dig själv!
  • Mojo Jojo

Trancequeen: Jag vet inte riktigt vad du menar i ditt inlägg? Var det inte just det jag skrev? Känns lite som ett påhopp. Att folk är okunniga ser jag inte som något konstigt, man kan inte vara proffs på allt. Därför jag tänkte dela med mig av vad jag just lärt mig av en uppfödare med ca 30 år inom branchen.

• Trancequeen

Att folk är okunniga är inte ett påhopp, mer av ett konstanterande. Visst, det är helt vanligt att man inte kan allt om allt, men då tycker jag inte att man ska komma med sina konspirationsteorier!

Nyckeln till livsgåtan finns inom dig själv!
  • mini97

Vi parat tikar som legat under i rang och det har inte varit några som helst problem. Varken vid parning eller sedan.

Mojo Jojo
    Tack för att du delar med dig. Det är alltid bra med tips man vet aldrig hur det ser ut med kommande tikar,. Jag tycket att det låter bra.  Jag skall skriva ner ditt tips

• Mojo Jojo

Trancequeen: Fattar fortfarande inte vad du sysslar med......det är ingen teori utan som sagt fakta som jag lärde mig av en mkt erfaren uppfödare. Menar du att jag inte har rätt att föra denna fakta vidare när jag lärt mig det för att jag inte själv visste det. Fattar inte alls vad du håller på med. Tråden var igentligen tänkt för de som behövde detta tipset och du som redan är proffs verkar ha kommit fel.

• Metropolis Diana

Trancequeen: Du menade kanske att det var okunnigt att tro att en ranglåg tik inte är avelsmaterial? Eller?

• Mojo Jojo

Nu säger jag ju inte i mitt inlägg att jag tror det utan inlägget är ju tänkt för de som kanske söker svar på varför tiken inte vill para sig. När man söker svar på det kommer bara svar som säger att tiken är olämplig och så behöver ju fallet altså inte alltid vara. De var liksom bara det jag ville dela med mig av. Sen får ju alla tikägare som har det problemet själva bedömma med just sin tik. Trodde aldrig det skulle behöva bli sån stor sak av ett ynka litet tips. Kul att du mini 97 iaf förstog.

• Metropolis Diana

Jag förstod med...

• Hallonsaft

Det är ett bra tips Du gett.

Detta med att para tikar är inte så lätt som man kan tro alla gånger. Man får även tänka på att en ej parningsvillig tik helt enkelt inte är intresserad av att få den utvalda hanen som pappa till sina valpar.

De kan även vara så att tiken känner att kombinationen inte blir bra. Finns en forskning på detta, men vet inte var jag kan hitta den igen. Vi pratade en del om detta på min instruktörsutbildning, då han som håller i utbildningen är mycket avelsintresserad. Han väljer ut en hane till sin tik som ska paras, säger hon nej till honom så väljs en annan hane ut osv.

• KickStart

Hallonsaft.
    Så gör vi också. Vi har förslag men ibland så ratar tikarna hanen och då är det bara att lägga ner projektet och bjuda på en annan hane nästa gång.
    Det har alltid fungerat bra

Vi har aldrig haft några problem med att ranglåga inte har velat para sig. Men iofs så separerar vi alltid löptikar från resten av flocken.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden Tiken som inte vill para sig