• Pimkies

1½ - 2 åringar, konsistens på bajset?

Vad har era småttingar för konsistens på bajset? lite konstig fråga kan tyckas, men jag börjar bli fundersan över sonen vars bajs nöstan alltid är löst, så som det var när dom var mindre och åt pureer! de är bara vid enstaka tillfällen de är som vårat bajs, tycker det borde börja på att bli så!
    Idag var det extremt löst, plus att det var slem i, kanske borde ring BVC i veckan?

• Svar på tråden 1½ - 2 åringar, konsistens på bajset?
  • MammaMariaH

min son är nästan alltid lös,han är 2½

Felix & Ludwig är våra prinsar
  • Huskatt

Mjölkallergi ? Värt att testa.

• pattisza

Min dotter 16 månader bajsar oftast mjukt ibland löst. Enstaka gånger slemmigt. Det mesta i bajsväg brukar vara okej förutom svart bajs. Om det inte finns några andra negativa symptom så tror jag att det är okej. Förmodligen kommer det fortfarande tänder och förkylningar brukar kunna sätta sig i magen också.

• Pimkies

okej tack för era svar!

Jo jag har oxå funderat på mjölkallergi, eller gluten! få se hur det utvecklas i veckan annars ska jag nog ringa!

• Ulli

Hej. Känner igen ditt problem. Vi har varit på barnmott och gjort alla div. prover utan resultat. Inget skadligt det vill säga. Dr sa att det är svårt att fastställa allergi mot visst ämne i den ringa ålder. Det som uteslutits är: gluten, mjölk, lactos samt div åkommor som tex salmonella. Får svaret att vissa barn har svårare för att anpassa olika tarmfunktioner och att vissa barn har lös avföring de första åren.

• Vinga1972

Vår son har form på bajset om vi säger så. Det är bara när han är förkyld och har feber som han blir lös i magen dvs icke formbart bajs.

Sonen är 22 månader.

• Stora

Ella har alltid varit lös ibland "normal" men aldrig hård.

• Jossisen

Är vanligt att de är lösa i magen upp till 3 års ålder utan att det behöver vara nån allergi eller annat. Dricker han fullkornsvälling? Den innehåller ofta för mycket fibrer för små barnmagar som då blir lösa. Prova med mild välling eller majsvälling. Vi hade detta problemet med vår dotter, men det gick över av sig själv när hon var 2,5 år.

• Teskedsmamman

Så där hade min son, han är idag diagnosticerad laktosintolerant

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.16) BF - 070724
  • cissi77

Min dotter var ofta lös i magen och nu har vi kollat upp att hon är laktosintolerant.

• Skumpis

MIn son är 1,5 och ofta lös i magen (som tjock gröt). Han bajsar alltid direkt efter välling så nu ska vi prova majsvälling och se om det blir bättre.

• Ulle71

Min dotter var väldigt lös i magen när hon var 2-3 år. Vi testade att utesluta laktos ur hennes kost och det blev mycket bättre. Det finns massor av bra produkter i den "vanliga" affären så det var inte ett dugg jobbigt att utesluta laktos.

Fick sedan tips av en annan mamma här på Familjeliv om att testa LactoPlus (kapslar med mjölksyrebakterier, typ ProViva). Vi testade dessa och efter bara 5-6 veckors användning kunde Thea återigen drick/äta vanliga mjölkprodukter och hennes avföring var helt ok. LactoPlus finns på hälsokost och vi valde att öppnade kapslarna och blandade i dotterns låglaktos fil.

Dottern äter och dricker idag vanliga mjölkprodukter och hon behöver inga LactoPlus kapslar längre. Kanske värt att testa?!

• pattisza

Ni som har laktosintoleranta barn, fanns det några andra tecken på intolerans än löst bajs?

• Elisabet

Min son (19 månader) är också lös för det mesta. Jag har inte funderat så mycket på det. Har för mig att vår dotter också var det upp till 3 års åldern ungefär.

• SvanFlikkan

min son e snart två och har oftast geggig avföring, just nu har han som harkulor...

• mammatillpojkar

nicolas är 17 månader och hans bajs är lite mittemellan hårt och löst.. inga klumpar (bara när han har ätit mycket banan) men det är inte rinnande heller (bara när han håller på att få tänder)

• Stjärnstopp
    Sällan hård, mer mjuk. Oftast orangefärgad, förmodligen pda alla barnmatsburkar hon äter som är oranga till färgen.
Svar på tråden 1½ - 2 åringar, konsistens på bajset?