• IlsaBlackWidow

Gammalt, stort akvarium, vad tänka på?

Jag ska vid ett lägenhetsbyte eventuellt få ta över ett större akvarium men är orolig över hållbarheten.
    Har ett vanligt 60-liters nu och är inte så erfaren i ämnet.

De har köpt akvariet begagnat(ser nedgånget ut) och nu är det halvfyllt och fullt av alger och tre stora fiskar.

Vad ska jag titta efter och hur vet man om det behöver limmas om?

• Svar på tråden Gammalt, stort akvarium, vad tänka på?
  • Calylite

hur gammalt är de?
    är det vöer 10 år så gör om silikonet då de blir gammalt och kan börja släppa. de finns på hobby-/byggaffärer att köpa i olika färger.

Tvätta rent de med sterila saker som itne har nått medel i sig elelr vart använt till nått annat. Sen innan du släpper i fiskarna låt de gå nån dag (ha de i tillfällig bunke sålänge med de gamla vattnet) och köp sånt medel i djuraffären som tar bort tungmetaller och dylik i vattnet.

• Silverstream

Kolla efter sprickor och repor i glaset och om limmet släppt någonstanns. Jag brukar ställa akvariet på ett lakan eller nått i badrummet och sen fylla det med vatten så jag ser om det läcker. Brukar inte vara så dyrt att få dom omlimmade. Är man händig kan man ju göra det själv Limmet brukar hålla om inte akvariet fått stå och torka för länge. Får man fråga hur stort det är och vad du får ge?

• Calylite

man må nog vara försiktig ändå även om de avrt i blöt en längre tid. Jag gjorde misstaget och skippade byta och vips så började de trilla isär bit för bit , nu avr de "bara" 140 liter i avrdagsrummet men inte så poppis hos hyresvärden :D

• Silverstream
    Calylite skrev 2007-02-03 20:29:26 följande:
    man må nog vara försiktig ändå även om de avrt i blöt en längre tid. Jag gjorde misstaget och skippade byta och vips så började de trilla isär bit för bit , nu avr de "bara" 140 liter i avrdagsrummet men inte så poppis hos hyresvärden :D
    Ajdå, inte kul.
  • IlsaBlackWidow

Tack för svar!

Jag vet inte hur mycket det rymmer men det bör ju vara 3-4 gånger mitt gamla på 60 liter.

Jag får byta det mot mitt lilla för de orkar inte flytta med och sköta det stora(det ska ju vara mer lätskött än ett litet).

Ålder vet de inte eftersom det köptes begagnat och de frågade aldrig.

Är det lätt att limma själv? Ska man ta bort något av det gamla silikonet eller?

• IlsaBlackWidow

Aah Clas Ohlsson!

• IlsaBlackWidow

Nja jag betalar nog hellre mer...
    Läser vidare och ser om det finns någon butik, där de kan mer, i Stockholm...

• Silverstream

Det mesta finns ju att söka på nätet Lycka till!

• IlsaBlackWidow

Ja jag blev inte såå mycket klokare men hittade ett namn att söka vidare på.

Tack för hjälpen!

Jag tar gärna emot ett lathundsvar från någon kunnig, steg för steg hur man går tillväga vid omlimning av ett stort akvarium.

Svar på tråden Gammalt, stort akvarium, vad tänka på?