• aanniikkaa

Parkett?

Om man ska ha parkett, vad tycker ni man ska ha för märke?

Det blir nog ek... men sedan vet vi ej???

• Svar på tråden Parkett?
  • Linda1976

Märke spelar väl inte så stor roll, huvudsaken är att den är såpass tjock att den tål några slipningar.

Kährs har vi, eftersom det ingick när vi byggde huset, men annars skulle jag inte valt ett så dyrt golv.

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Joonas

Frågan är väl om vad man vill ha för träslag? Om man vill ha ett oljat eller lackat golv, eller kanske mattlackat. Det beror ju på hur man använder golvet. Det måste vara minst 14 mm, tror jag, om man ska ha möjlighet att slipa ner vid behov...

Vi valde ett oljat skeppsekgolv från Junckers i sovrummen på bv. På ovanvåningen la vi genomgående lackad ekparkett.

festlig, funktionell och fryntlig
  • aanniikkaa

<vårat golv är tänkt att ligga från hall in i kök och vardagsrum??? Va rekomenderar man då???

• Dundermamman

Vi har lagt in ekparkett i köket och hallen i nov.-06.
    Jag ville haft en oljad parkett men färgtemabutiken rekommenderade oss ett mattlackat istället! Jag måste säga att jag blev helnöjd Glad. Golvet ser oljat ut men har en skyddande lack.
    Bilder finns under köksrenovering i mitt galleri.

• Linda1976

Absolut mattlackat. Oljat är högst opraktiskt. Ska ni ha det i köket? Ha klinkers med värme längs spis/vask och ca 1 m ut, golvet blir ganska fult där annars.

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
Svar på tråden Parkett?