• Annispannis

Nån mer som jobbar som Ordningsvakt, Väktare, Polis eller liknande...

Jag jobbar som skyddsvakt på en flygplats och för er som inte är insatta i yrket kan jag förklara lite mer. Man kan säga att vi fungerar som övriga samhällets poliser INOM flygplatsområdet. Dvs ordningshållning, utryckning, bevakning mm. Vi är utrustade med batong och tjänstevapen har utryckningsbil med blåljus.

Jobbet kan självklart innebära en risk för att utsättas för våld. Min frågan är, hur har ni andra med liknande jobb gjort? Har ni blivigt förflyttade eller sjukskrivna. Hur tidigt har ni blivigt beviljade hp? Jag är jätte dålig på sånt här och kan väl inte alla mina rättigheter så bra.
    Till saken hör att jag är i vecka 12 nu och tänkte vänta några veckor till med att berätta på jobbet.
    En annan fråga, kompitensskyttet... kan de höga ljuden från skotten påverka barnet i magen negativt? Det är ju inte så ofta

Jag trivs förövrigt jättemycket på mitt jobb...
    Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor...
    Kram =)

• Svar på tråden Nån mer som jobbar som Ordningsvakt, Väktare, Polis eller liknande...
  • DMN

Jag jobbar som polis till vardags (gick iof på sem. i torsdags ) och jag berättade på min arbetsplats innan jag skulle gå på sem. i somras. Tror jag var i v.16 då, detta för att de skulle ha tid att förebereda andra arbetsuppgifter åt mig när jag kom tillbaka 4 v. senare. Jobbade innan sem. som utryckningspolis och fick när jag kom tillbaka från sem. sitta inne på kontor istället.

Vad jag förstår det som så har arbetsgivaren ett ansvar, att inte när de får vetskap om det utsätta en gravid för vissa risker i arbetsmiljön.

Kompetensskyttet avstod jag ifrån (var i v. 26 då), kändes som om det är onödigt att utsätta bebis för dessa höga smällar även om det nu är så att övningsammunitionen inte innehåller bly.