• Annispannis

Nån mer som jobbar som Ordningsvakt, Väktare, Polis eller liknande...

Jag jobbar som skyddsvakt på en flygplats och för er som inte är insatta i yrket kan jag förklara lite mer. Man kan säga att vi fungerar som övriga samhällets poliser INOM flygplatsområdet. Dvs ordningshållning, utryckning, bevakning mm. Vi är utrustade med batong och tjänstevapen har utryckningsbil med blåljus.

Jobbet kan självklart innebära en risk för att utsättas för våld. Min frågan är, hur har ni andra med liknande jobb gjort? Har ni blivigt förflyttade eller sjukskrivna. Hur tidigt har ni blivigt beviljade hp? Jag är jätte dålig på sånt här och kan väl inte alla mina rättigheter så bra.
    Till saken hör att jag är i vecka 12 nu och tänkte vänta några veckor till med att berätta på jobbet.
    En annan fråga, kompitensskyttet... kan de höga ljuden från skotten påverka barnet i magen negativt? Det är ju inte så ofta

Jag trivs förövrigt jättemycket på mitt jobb...
    Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor...
    Kram =)

• Svar på tråden Nån mer som jobbar som Ordningsvakt, Väktare, Polis eller liknande...
  • DMN

Jag jobbar som polis till vardags (gick iof på sem. i torsdags ) och jag berättade på min arbetsplats innan jag skulle gå på sem. i somras. Tror jag var i v.16 då, detta för att de skulle ha tid att förebereda andra arbetsuppgifter åt mig när jag kom tillbaka 4 v. senare. Jobbade innan sem. som utryckningspolis och fick när jag kom tillbaka från sem. sitta inne på kontor istället.

Vad jag förstår det som så har arbetsgivaren ett ansvar, att inte när de får vetskap om det utsätta en gravid för vissa risker i arbetsmiljön.

Kompetensskyttet avstod jag ifrån (var i v. 26 då), kändes som om det är onödigt att utsätta bebis för dessa höga smällar även om det nu är så att övningsammunitionen inte innehåller bly.

Sist men inte minst, jag sökte aldrig HP, tyckte inte det var lönt ens eftersom jag antog att jag ändå inte skulle få det iom att jag blivit omplacerad till ett lugnt stillasittande jobb.

Kram och lycka till!

• Annispannis

Toppen att få lite svar! Det vekar inte finnas så många i denna yrkeskategori här, men ni andra känner ni inte någon med liknande jobb och kan dela med er om ni vet hur dom gjort...
    Min kollega som är värdetransportör föder om 8 veckor och jobbar fortfarande kvar... Så företaget verkar inte oplacera. För dom på värdet är ju mest utsatta för våld av alla.
    Men om man inte blir omplacerad hur tidigt kan man få hp? Någon som vet...
    Kram =)

• Tulsa

Jag jobbar som ordningsvakt i Stockholms tunnelbana och är avstängd från tjänstgöring pga att de inte kan omplacera mig sen v17. Jag hade tur och blev sjukskriven för graviditetsmigrän i samma veva, annars vete tusan vad som hänt.
    Nu har jag intyg på att chefen inte kan omplacera mig sen 1/11 så när sjukskrivningen går ut den 1/1-05 så kan jag få förlängd hp redan då isf att vänta till 8/2.

Skyttet skulle jag hoppat över efter v16 för det är då hörseln börjar utvecklas och vatten minskar inte direkt ljudvågen.

Ett tips, prata med faket om vad som gäller just på din arbetsplats i samband med graviditet, på mitt intyg från arbetsgivaren står det att jag är förbjuden att fortsätta arbete med stöd av 4 kap 6§ arbetsmiljölagen.

• Annispannis

Tulsa vilket bolag jobbar du åt? Också Securitas eller...
    tänkte på det här du sa om AML, min kollega på värdet är fackligrepresentant på securitas värde. Konstigt att hon inte är omplacerad eller har fått hp. Måste prata med henne och fråga...

Det som är lite rackit är att jag är på g att bli sftr platsansvarig härute och vill inte säga något om graviditeten fören dom bestämt sig om det blir så. Vill inte att något ska påverka deras beslut negativt...

Min plan har varit att vänta tills jag gjort det stora UL och sedan berätta. Är det dumt?
    Inte ens min familj vet ju något än så därför har det inte känts aktuellt att bretta för chefen heller. Hade ett sent MF (v16) förra gången så jag vill verkligen vara säker innan jag berättar den här gången...
    Kram=)

• snutti

Jag tillhör ingen av ovanstående arbetsgrupper, men tipsar iaf

Begär först och främst omplacering, om det inte finns möjlighet till det så får du söka havandeskapspenning, vilken du kan börja plocka av 60 dagar före bf. Om din chef inte kan omplacera dig så får ni samarbeta med att skriva ansökan så att den blir synkad, du borde garanterat få igenom hp, då ditt arbete är en risk för dig och barnet...

Lycka till

• Annispannis

60 dagar! oj det hade jag ingen aning om... Alla tips är välkomna oavsett vad man jobbar med :). Jag är som sagt inte så bra på detta.
    Hur långt innan måste ansökan vara inne?
    =)

• vigdis

Jobbar inte med vapen eller så, men på rättspsyk. Hos oss omplacerar de inte, och vi har haft 3 st som jobbat ganska långt in i grav. Nu har dock klientelet ändrats ordentligt, så när jag ska tillbaka i sommar (pluggar och är tjänstledig) tänker jag försöka få HP. Skulle aldrig drömma om att gå där med stor mage, då får jag lösa det med FP och semester om jag inte får HP. De fyra pass jag jobbar under jul-nyår ska nog gå bra, är ju bara i 6:e veckan....

• snutti

Jag skickade in min i vecka 25, Fick beviljat rätt omgående, tog några veckor

Du det är mkt mer man inte vet, visste du att man måste ansöka om föräldrapenningen senast 30 dagar före bf...
    Eller att de 10 pappadagarnas ansökan ska lämnas in samma dag som barnet föds för att man ska få det godkänt...

Mkt dåligt att man inte informeras bättre...

• universalwoman

Arbetar som väktare åt Securitas. Jag är i v21 men har inte sagt något ännu.
    VET INTE HUR JAG SKA GÖRA... Är så arg över detta!

Jag är behovsanställd, d.vs arbetar då jag behövs. Securitas går det dåligt för nu. Jag har länge arbetat som rondväktare innan på ett annat företag, bytte till Securitas då deras utlovning om ordningsvaktsutbildning lockade. (De behövde ordningsvakter till tunnelbanan och jag tycker det är roligt med vidare utbildning) Men tji fick jag. Nu är det nåt strul med ordningsvaktsutbildningarna, jag skulle fått kursen i augusti, sen i november men det blev inget.. Dåligt faktiskt.

Varför ska jag ringa och berätta att jag är gravid, jag menar jag är ju ändåså "bara" behovsanställd, dessutom är det svårt att få andra tjänster som t.ex stationär väktare (som skulle vara perfekt nu) eftersom Securitas ligger i en smärre "svacka" nu med arbeten.
    Ringer jag o berättar, blir det ju ändåså bara ett "jaha, trevligt, hejdå".

Jag behöver pengar ju! Lever på existenminimum, ibland har jag knappt mat för dagen, låter hemskt, ja men jag behöver äta mycket nu.
    Jag är berättigad A-kassa, men kassan har strulat för mig, de skickar ut papper, jag sänder in, de skickar tillbaka, jag skickar in.. Orkar inte hålla på så! Jag är medlem i facket nu, tänkte att de får hjälpa mig.

Jag behöver ju pengar, kan tänka mig att gå ner i tunnelbanan & arbeta mer, men magen börjar komma nu och det känns inte tryggt där nere för fem öre! Vi går ju mellan bråk nästan jämt. Vad ska man göra?.. Hopplöst..

• Tulsa

Samma företag ja ;P
    Jag berättade i v14 och då tyckte jag att jag kunde jobba till v26 men chefen avböjde och sa v18.

Runt v16-17 tyckte jag att magen började bli ett hinder i jobbet, jag orkade inte stå 8 timmar i sträck utana tt få ont i ryggen, humöret gick ner vilket trafikanterna blev lidande för och droppen kom när kollegan drog ASPen i höften på mig för att han itne höll koll på varit i bråket jag var. Hade jag varit 1 cm närmare honom hade livmodern fått sig en ordentlig känga och ma hade troligen varit utgången. Nu hade jag tur men det fick mig att fundera på vad jag höll på med och vilka riskerna var. Bråk med trafikanter finns det alltid risk för men det är sällan de slår mår nederdelen av magen, oftast tar de bröstet/ansiktet och då känenr jag mig fortfarande säker men när man inte kan lita på kollegan....

Det pratades ett tag om förflyttning till uppräkningen/värde men så blev den tjänsten tillsatt av en ickegravid människa och jag står utan tjänst.

Berätta när du känner att du vill och så fort du inte längre känner dig säker i tjänsten. Har du västen på så går den ju ner en bit och skyddar.

Är det Bromma du sitter på?

Svar på tråden Nån mer som jobbar som Ordningsvakt, Väktare, Polis eller liknande...