• mammutten81

Vad kan jag laga i min lergryta med lock?

Har en oanvänd lergryta med lock, det heter väl lergryta?
    Sån man ska ha i ugnen.
    Så vad kan man laga i den?

Help!

• Svar på tråden Vad kan jag laga i min lergryta med lock?
  • mammutten81

Hur gör man med steken, för att veta när den är klar.

Lägger man bara i den, eller smörar man först eller hur? '*vet inget..haha*

• ChokladRosen

Meeeeeeeeeeen mammutten då

Hur är det nu.. Du har ju fått recept av mig ju i den tråden som fanns förut ju

• lokacitron

Ja man kan nog laga nästan allt i den. Lite exempel då
    Kålpudding, stekar, kycklingrätter, kalops, ärtsoppa, köttfärslimpa. Min kompis lagar mycket mat i en lergryta så jag kan ju fråga henne efter recept och skicka till dig om du vill?

• mammutten81

Choklad, jag vet, men det är borta, och minnet med.

• mammutten81

Loka, gärna!

Denna gången sparar jag allt i min nya pärm för recept.

• Severus

Brukar bryna den lätt på spisen i en vanlig stekpanna. Först kryddar jag den lite.
    Sedan lägger jag den i grytan med ca 1/2-1 dl vatten, några lagerblad, pepparkorn och lökklyftor(ev morotsbitar).
    Öser den ibland.
    Har oftast en stektermometer i. Annars blir det svårt att veta tiden om man inte inte expert

Stekskyn är bra att göra sås på sedan.

• ChokladRosen

Glöm nu ej att blötlägga den innan du använder den första gången ..

Står ju i din gamla tråd.

• mammutten81

TACK!!!!!!!!! för att du hittade tråden!!!!

Nej, vi har flyttat för ett bra tag sedan, och nu hittade jag en i en låda! I sin låda!

• lokacitron

Jag vet att det är viktigt att man blötlägger en sådan gryta i 15 min. Sen när man ska laga maten så ställer man in den i en kall ugn och sätter på den där temperaturen man ska ha och när det har gått upp . Då räknar man därifrån hur länge den ska stå. Man behöver inget smör eller sådant.

• modern Maupin

Du kan laga det mesta enkelt! Det enda är att man måste komma ihåg att blötlägga grytan innan o sätta in den i kall ugn. Sedan bakas liksom alla smaker till godaste goda och det blir automatiskt jättegod sky.

1. lägg grytan m lock i blöt i kallt vatten ca två timmar
    2. smörj grytan invändigt m lite matolja
    3. lägg i t ex lammstek utan ben, några vitlöksklyftor, rosmarin och skalade morötter
    eller
    en kyckling delad i två, skivad lök, tomater, basilika, timjan och oregano, potatis
    eller
    en bit fläskkarré med eller utan ben smörjd med kinesisk soja, skivad ingefära, katrinplommon och ev vitlöksklyftor
    4. sätt in grytan i kall ugn, vrid på c 175 grader.
    5. efter ca 55 min - 1 1/2 timme (beror på vad du lagar) är det bara att lyfta ut, ta av locket o servera!

Svar på tråden Vad kan jag laga i min lergryta med lock?