• Anonym (galen!)

Du som har/har haft stort kontrollbehov...LÄS DETTA!

jag vänder mig mot er som varit eller är där själva och har
    erfarenhet så jag kan får råd som verkligen fungerar...
    har fått ett jobbigt stort kontrollbehov!
    började för ett halvår sen när jag och sambon fick barn tillsammans...
    jag började fråga ut honom om vad han gjort när han varit ensam hemma efter varje gång jag hade varit ute.
    nu är det värre...
    när jag kommer hem så kollar jag vår dator för att se om han har porrsurfat, jag kollar hans gästboksinlägg för att se vilka som har skrivit till honom, jag frågar ut honom om vad han har tänkt på, vad han har gjort osv...
    SKA VETA ALLT! till och med hans egna sexliv!!!
    blir snart galen på mig själv om jag inte tar tag i detta...
    MEN HUR?
    har försökt så många gånger förut att hålla mig borta från dator, försökt att inte tänka på vad han har gjort,
    tänkt på osv, men bara faller tillbaka hela tiden
    (vill inte träffa psykolog eller liknande!)

ni som varit där...
    hur gör man för att komma ur detta bete'endet?

• Svar på tråden Du som har/har haft stort kontrollbehov...LÄS DETTA!
  • Anonym

Jag är precis likadan. Jag måste kontrollera allt vad gäller min sambos tankar, vad han gör. Samt ALLT måste vara på MITT sätt hemma hos oss. Sambon har själv kallat mig för en nazi flickvän och tänker jag på det ordentligt så håller jag fullständigt med.

Har tyvärr inga råd till dig eftersom jag tampas med det själv. Men vad jag absolut tror är att det handlar om osäkerhet hos dig själv!

• MooseBaby

TS

Först främst skulle jag vilja veta vad du söker efter. Bevis på att han är otrogen? Bevis på att han är oärlig? Bevis på att han inte älskar dig?

• lampfot

TS: det där är svartsjuka

svartsjuka beror på osäkerhet. det är ett helvete för den som har en svartsjuk partner. om mannen blir så där extremt svartsjuk är det ofta en tidsfråga till han börjar kväva (låsa in) och slå sin tjej. får för sig konstiga saker mm.
    skärper du dig inte så är det förmodligen bara en tidsfråga till din man lämnar dig, man orkar inte med det beteendet.

• lena76

Du verkar ju ha en hel del självinsikt, så detta är något du faktiskt kan göra något åt! Du har ju redan börjat genom att skriva om det...
    Jag vet sånna som är som du, men som vägrar att inse det och då är det svårt att komma tillrätta med problemet.
    Men som sagt, du har kommit en bra bit redan!
    Mitt råd till dej är att kontakta en psykolog eller kurator eller liknande. Oftast finns det bakomliggande orsaker till ett sånt beteende, kanske dålig självkänsla, dåligt självförtroende eller annat.
    Lycka till!

• Anonym (galen!)

puffar...

• Anonym

Lampfot: Svartsjuka är ett helvete för även den som är svartsjuk! Är det nåt man mår piss av så är det att känna kontrollbehov!

TS; Jag är själv en väldigt kontrollerande människa. Men JAG kom till en punkt där jag kände att nu får det vara nog! Antingen får jag lita på min kille eller göra slut, för jag mår ju inte heller bra av mitt tankesätt. Men då tänkte jag, är det han jag inte litar på, skulle jag lita helt och hållet på nån annan man?! Svaret är nej. Detta handlar om mina tankar. Just nu jobbar jag stenhårt på att inte kolla mobil, dator och dylikt. Jag har ändå dolt min svartsjuka för honom så han har inte frågat många gånger om jag är svartsjuk. Men jag mår ju inte bra! Om min man vill vara otrogen kommer han att vara det i vilket fall. Är man svartsjuk och kontrollerande tror jag man driver dom i armarna på nån annan för dom vill tillslut komma bort från en. Så jag har ändrat mitt beteende och tankar....och se det funkar ju rikigt bra!
    Jag brukar tänka att det sista jag vill är att förlora honom, och tänk om han skulle komma på mig när jag kollade hans mobil? Då skulle det vara tack och godnatt tror jag......

• lampfot

Anonym:

Bra gjort!!

Precis som du antyder så kan det vara så ett ens svartsjuka gör partnern otrogen. Om man inte är svartsjuk är risken inte alls lika stor för det är mycket lättare och trivas med en partner som litar på jämfört med en som är som en hök på allt man gjort

• Anonym (Jag också)

Jag är likadan.. kollar ständigt mobil, dator osv. Kommer han hem 30 min sent från jobbet kan jag fråga varför det tog så lång tid att åka hem. Det är skitjobbigt! Jag vill gärna höra alla hans tel samtal. Veta vad han tänker när han ser som jag tycker "snygga" tjejjer på tv:n osv. Jag döljer det väldigt bra och smygsnokar om man nu kan säga det o skämtar om saker osv så han vet inte hur allvarligt det egentligen är. Jag vill ha total koll på honom HELA tiden och det är ju omöjligt.

Ja vad beror det på. Vi har ett tryggt förhållande, barn o allt o ingen av oss har vart otrogen och ingen av oss behöver ha oro för det.

Dåligt självförtroende, dålig självkänsla? Jag vet inte. Jag vet bara att jag mår dåligt av det och lovar nu mig själv att skärpa mig och försöka ändra mitt beteénde.

Skönt o höra att man inte är ensam.

• murcia

...mitt tips är att träna självkänslan, du/ni kanske kan börja med att läsa någon av Mia Törnsbloms böcker.

Kontrollbehov eller inte, tror man behöver gå bakom sitt beteende och se på känslorna man agerar efter.

• Zocute

Ok, ni med K-behov.....

Fråga er själv VAD ni får ut av att kolla upp dator, mobil, fråga ut osv?

Vad gör det om han har onanerat idag eller igår?

Vad vill ni få ut av det?

Vad VINNER ni på det?

Jag vet så klart svaret på sista frågan...men försök svara på detta själv....

Känns det verkligen SÅ BRA att ha koll på varenda minut av er sambos liv?

Svar på tråden Du som har/har haft stort kontrollbehov...LÄS DETTA!