• ezzy

Måla på fult kakel i köket?

Vi kommer troligtvis flytta in i ett 70-tals hus nu i vår. Köket är rätt ok, behöver inte göras vid i brådrasket. MEN kaklet är diareébrunt och jättefult...kan man måla över det eller lägga någon typ plastfilm (tror jag såg det på äntligen hemma eller likn. program)? Känns onödigt att lägga ut pengar på nytt kakel om man ska byta köket efter ett par år. Någon som har något bra tips på uppfräschning?

• Svar på tråden Måla på fult kakel i köket?
  • Mikkel räv

Ja, snälla svara någon, vi har samma problem med en del motivkakelrutor i vårt badrum, övrigt kakel är jättefint, så vi vill inte riva bort alltihop för några enstaka fula rutor med 80-talsmotiv i rosa och ljusblått...

• catorinen

Det finns självhäftande kakeldekor att fästa på kaklet. Jag googlade lite och hittade den här sidan men det finns garanterat många fler. www.kungsfarg.se/kakeldekor.htm . Lycka till!

• catorinen

Om ni scrollar ner så finns det många olika.

• Psychadelia

Ja det går att antingen måla eller använda "klisterlappar". Jag minns dock inte vilken sorts färg man skulle använda om det var någon särskild. Fråga på färgaffären.
    Lycka till!
    Lite samma ämne är att vi har flyttat in i ett gammalt hus där plastmattan på golvet i badrummet är brun och flammig. Det konstiga är att de har satt samma matta på väggen i duschhörnet. Väggmattan är helt ok men detta är en plåga att behöva leva med tills vi hinner renovera badrummet. Usch.

• Duva

Min vän hon målade över sina kakelplattor med någon "kakelfärg".

Skit snyggt blev det, så hon slapp att kakla om.

• littletiger

I vår gamla lägenhet målade jag om kaklet i köket själv. Innan var det typ brun-grönt á la 70-tal..så jag målade vitt i stället. Kommer inte ihåg vilken färgtyp jag hade, men fick måla två grundomgångar med en grundfärg och sen 3 heltäckande vita omgångar för att det brun-gröna inte skulle synas igenom. Det blev jättebra och skitsnyggt, så mycket ljusare!
    Räkna dock med att du får måla om med ett par års mellanrum då färgen kan bli ganska sliten.
    Fråga i färghandeln vilken färgtyp som är bäst!

• frineur

Jag har oxå målat mitt kökskakel. Köpte speciell färg men det ska gå med "vilken färg som helst". Det blev bra men krävdes mååånga strykningar och inte bara de två som stod på burken. Men mitt kakel är strukturerat, kanske det blir ett bättre resultat än på ett blankt kakel? Mitt kakel blev svart och det gick inte att låta fogarna vara omålade, det blev för pilligt.

/F

• Kakan83

Ett tips är att måla kaklet är mkt mkt lättare än att sätta kakeldekor. En kompis till mig provade först med dekorer (hon har också 70 tals kakel) och det var jätte svårt att få det jämt å snyggt. Det bruna ville titta fram lite här och var. Inte alls snyggt med andra ord. Så hon målade med kakelfärg. Jätte smidigt sa hon. Hur många gånger hon behövde måla kan jag inte svara på.
    Men snyggt blev det!

• Mumu

Även jag har målat på kakel en gång i tiden. Det blev otroligt lyckat! Perfekt att göra om man bara vill ha en snabb uppfräschning som håller ett par år. Vi använde helt vanlig beige färg, även om en av färgfirmorna vi besökte absolut rekommenderade att vi skulle ha massa olika grundfärger och nån speciell lack (båtlack?) över. Vi sket i det och fick ett matt kakel, men det blev både snyggt och häftigt och unikt. Skynda er att måla innan ni blir hemmablinda och vänjer er vid bajsfärgen ! Vi väntade alldeles för länge med att göra det i vårt gamla hus...

Bebis i magen igen!
  • Mumu

By the way, vi behövde faktiskt bara stryka två gånger trots att vårt kakel var mörkbrunt och blankt. Jättesmidigt!

Bebis i magen igen!
  • ezzy

Tack för alla era tips och för att ni delade med er av era erfarenheter!

• Sussie77

Har inte läst vad dom andra har skrivit så jag vet inte om någon redan tipsat om det här.
    Men jag har sett att det finns kakeldekor eller vad dom heter, alltså ungefär som klistermärken som du fäster på kaklet, finns i olika färger och även med mönster som du kan fästa på kaklet.

Svar på tråden Måla på fult kakel i köket?