Ni med Grön Leguan
Hittade en tråd där folk frågade efter vad man hade för djur hemma, såg att ganska många hade Gröna Leguaner, så jag gick in på deras sidor och kollade på bilder på deras Leguaner, ja på dom som hade bilder vill säga, och jag blev inte glad av bilderna jag fick se..
Nu vet jag med att en bild är tagen just det ögonblicket och betyder inte att Leguanen ständigt bor så mm, men samtidigt vet jag hur pass vanligt det är att ägare till Gröna Leguaner "missköter/ vanvårdar" sina Leguaner utan att veta om det själva..
Tyvär är en av sakerna man oftast ser, Leguaner i nätburar, eller Leguaner som springer fritt runt i folks hem..
När man frågar varför dom har dom så, säger dom att Leguanen gillar att gå lös, eller gillar att bo i nätbur, ja vist med det är inte i USA vi lever, vi har inte den luftfuktigheten mm som dom har, och ja vi människor gör med saker vi gillar, men som inte är bra för oss, vi röker vi knarkar mm, för att vi gillar det..
En Leguan bör bo i ett terrarium, inte en nätbur, såvidare man inte har väldigt hög luftfuktighet hemma, men i ett standard hem i Sverige ligger luftfuktigheten på 40-50% inte ca 80% som en Leguan kräver, vi har heller inte det Uv ljus en leguan kräver i vårat hem, oftast köper leguan ägare ett uv rör, repti glo eller något sådant, helt ovetandes om hur lite uv den utsöndrar och hur mycket en leguan behöver, eller att man lär byta röret en gång varje år, för sedan är det helt värdelöst, och att det bör sita max 30 cm från ödlan för att ha någon verkan alls, jag brukar själv rekomendera att inte köpa uv rör, utan köpa en uv lampa, då denna har starkare uv än ca 5-7st uv rör, och håller längre än ett uv rör, efter två år har den fortfarandes mer uv än ett nytt uv rör..
Värmeplatser mm, verkar folk helt glömma, tyvär!
Ja jag vet att för 10år sedan, viste man inte så mycket om gröna Leguaner, man trodde man skulle mata dom med animalisk kost mm, men i dagens läge så finns det info att få överallt på internet och i böcker om just Gröna leguaner, så därför bör det finnas en bra förklaring till att man har en leguan i en nät bur etc..
Det som man även ser, är att dom går i allt för trånga utrymmen, en leguan är ett aktiv ödla, och ska inte gå i ett miniterrarium..
Tyvär rekomenderas denna ödla som första gångs ödla, men tyvär tyvär är den inte en bra förstagångsödla, den har stora krav på mat, vitaminer,utrymme, uva uvb kalcium luftfuktighet mm
Så nu måste jag bara få fråga er som har gröna leguaner och har dom lös springandes i lägenheten huset etc, varför har ni det? eller varför i en nät bur?
och har ni verkligen tillräkligt stort terrarium till dom? uv ljus mm?