• sudden77

Ont i magen?

Hej alla! vad skönt att läsa alla inlägg och känna att man inte är ensam. Jag är i v.6 och har grymt ont i magen. I natt sov jag nästan ingenting. Yrsel och illamående kommer och går, känner mig allmänt sjuk helt enkelt. Är det ngn fler som har ont i magen - är detta normalt? Ska man börja oroa sig för ett missfall? Ngn som vet om man kan ta värktabletter för att lindra smärtan eller är detta farligt för fostret?

• Svar på tråden Ont i magen?
  • miaelund

Hej Sudden!
    Denna graviditet har jag inga direkta smärtor, lite "mensvärk" på kvällen, det är allt. MEN, när jag var 16 år blev jag gravid av misstag och hade otroligt jä..a ont i magen en natt, åkte in t KK-akuten på morgonen och träffade läkare som undersökte noga, inget fel! Helt normalt!
    Det är så mkt som händer inne i livmodern den första tiden så att man får ont är tydligen vanligt.
    När jag berättade för min mor på kvällen (hade sovit hos pojkvännen,  hon var tvungen att betala räkningen), sa hon oxå att det var normalt m värk som knivar, hon väntade då sitt FEMTE barn och kände igen symtomen från alla graviditeter och  vi har alla växt upp friska och "normala".
    Kan tillägga att jag gjorde abort veckan efter så jag vet inte om min graviditet skulle förlöpt normalt men det läkarna såg då var iaf en normal utveckling av ett embryo på 6-7 veckors ålder.
    Vet inte om denna långa historiska minnesstund kan hjälpa dig i din oro nu.
    Värktabletter kan jag inte rekomendera men värme, lite massage och avslappning brukar kunna lätta lite på smärtor tycker jag generellt så prova det, kan ju faktiskt lindra lite.

O du, ett JÄTTESTORT grattis t graviditeten

Kram!

Maria, förlovad m Niklas, matte t Lisa o Greta, BF 4 sept.
  • Bzanna

Jodå, värktabletter kan man ta!
    Men bara sådana som innehåller paracetamol, dvs Alvedon, Panodil, Reliv osv. Däremot ska man undvika Ipren, Ibumetin och andra tabletter som innehåller ibuprofen.

Annars är det ganska vanligt att ha ont i livmodern, oftast så kallad "växtvärk".

~ Anna, mamma till lilla ängeln *Youlina* 050403 & liten i magen (Mio?), BF senast 070508 ~
  • fjallsnipan

Måste säga att de du står ut med nu har jag oxså råkat ut för... å jag är i vecka 7... 8 snart! Så de är bara å bita ihop, fär enligt Barnmorskan så kan man ha ont i magen... De beror på att tarmarna svullnar upp å bara är i vägen.
    Hon sa oxså att man kan få lite magkatarr men de går ju över. Så oroa dig inte för missfall utan ät lite torra kex, drick igefärate så är bra emot illamående å så mycket frukt. Jag har även börjat äta lite torkade aprikoser för att hålla igång magen. Å de hjälper!!
    Jag har heller ingen matlust så då är de ju bra att äta frukt för att få i sig nått.
    Å så försök att hoppa snabbmat... de fick iaf jag ondare av. Kännde mig bättre då jag ätit fisk, sallad å lättare maträtter...

Jag vet att livet är hårt när man är gravid.... vilket är tydligt, men de är bara att stå ut!

• SarDan

Hej

Smärta kan ibland komma i vissa fall från ngt som heter endometrios , se linken:

www.niomanader.se/content.asp

Det är en sån fruktansvärd smärta och den kan hålla i sig upp till 13 veckor, tills livmodern har slitit sig loss från tarmarna.

Panodil zapp kan jag rekomendera vid smärtor, kanske ringa din lokala Kvinno jour och få en tid bara för att titta, men jag tror att det är vanligt att man kan få lite smärtor.

Hoppas det blir bättre denna natt

Och stort Grattis

• sudden77

Tackar för fina svar! Låter lugnande att det är helt normalt. Jag får helt enkelt vänja mig vid "växtvärken", hoppas dock på att den lägger sig snart :). kram kram

• miaelund

Hej igen,

Ville inte skrämmas när jag skrev att jag ej kan rekomendera värktabletter, menade inte att det är farligt, bara att JAG inte har ngn egen erfarenhet av tabletter.
    Men SJÄLVKLART kan man ta tabletter, men som Bzanna skrev, ENDAST de m  paracetamol om inte läkare el BM ordinerat ngt annat.

Hoppas att jag inte oroat el vilselett ngn i onödan m mitt tidigare inlägg, finns så mkt annat onödigt man oroar sig för iaf tider som dessaFörvånad

Nu ska jag plocka o fixa lite, åker t Teneriffa tidigt på tis morgon så jag har lite packning att ordna medCool

KRAM t Er alla!!!

Maria, förlovad m Niklas, matte t Lisa o Greta, BF 4 sept.
Svar på tråden Ont i magen?