• happy81

navelbråck

Min lilla dotter har navelbråck, hennes navel buktar ut ordentligt. Särskilt när hon spänner magen och skriker. På bvc sa dom att det kan bli aktuellt med operation längre fram.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden navelbråck
  • Alvalie

hur gammal är din dotter?

• Nettis1975

Min tjej hade det. Vi fick höra att det för det mesta går tillbaka av sig själv, (vilket det gjorde för min dotter). I annat fall opererar man senare som en skönhetsoperation.

• Alvalie

vår son hade navelbråck från han var ca 3 veckor till han var 3 månader då det försvann av sig själv... det var därför jag undrade hur gammal din dotter är... oftast försvinner det av sig själv sa de på bvc till mig!

• Lelisa

Min tjej har navelbråck, det stack ut riktigt ordentligt när hon var nyfödd fram till ett par/tre månader. Nu är hon fem månader och vi märker att det kommer att växa bort på henne. På BVC sa de att det oftas växer bort under det fösta levnadsåret.

• kisen06

Vår lille kille har det, fick det konstaterat vid 10 månaders kontrollen, han är nu 12 månader. Ett tips, som vi fick från bvc, är att trycka in naveln försiktigt och samtidigt känna efter om det känns som ett "hål eller tomrum", känns det så och även att det med tiden blir större "hål" så kan det bli aktuellt med operation, men tydligen så sker operationen väldigt smärtfritt har jag hört. Dessutom så är detta mer vanligt än vad vi visste, en femtedel föds med detta och vanligast växer det bort av sig självt.

• Carro

Min kille hade också navelbråck pga att han skrek jättemycket under ett par veckor innan hans mjölkproteinallergi upptäcktes.

Det tog ett litet tag för det att gå tillbaks, men nu så är hans navel hur fin som helst.

Min BVC tant sa att dom flesta navelbråck går tillbaks av sig själv, om dom inte gör det så får dom pröva att trycka tillbaks det och om inte det heller går, ja då blir det aktuellt med operation, men att den operationen utförs sällan innan jag tror hon sa 2 års ålder

• Maja21

min dotters kusin är 1 år och hon har sitt kvar. de kommer få operera henne sen ifall hon kommer må dåligt av det!

• akirfa

min son hade navelbråck, men det försvann av sig själv när han va ca3-4mån. För de allra flesta försvinner det av sig själv när de börjar använda sina magmuskler lite mer än vad de gör när de är riktigt små. Men om det behövs operation så är det ingen stor grej att göra, iaf vad jag hört!

• happy81

Tack för era svar! Verkar vara ganska vanligt ändå.. Får hoppas på det bästa att det försvinner av sig själv!

Min dotter är 2 månader nu, och har haft det sen hon var 2 veckor typ. Men hon verkar ju inte ha ont av det iallafall som tur är.

• Ussen

Min dotter är två år och hon har navelbråck. Till mig har bvc sagt att de avvaktar och ser om det växer bort när hon blir ännu större, hon lider inte av det så vi väntar väl och ser vad som händer...

• Huskatt

Vår dotter har medialbråck. Hon är 1 ½ och det är stort som en tumme ungefär. De tänker nog fixa til det sen om jag fattade det hela rätt. Vet inte hur det är med navelbråck, men medialbråck har prio 9, så det ska man nog inte klampa omkring med i onödan.
    Ta på barnet strumpbyxor så det trycker in bråcket.

• akirfa

kom på en sak som de sa till mig!! Man ska kolla med jämna mellanrum att man kan trycka in bråcket för att se så det inte kommit i kläm, kan tydligen hända och det gör ont!! Om det händer måste man göra ngt åt bråcket...

• Hjalmi

Jag föddes själv med navelbråck som inte gick tillbaka. Min navel stack ut en ganska bra bit men det var aldrig något jag hade besvär av. Den gjorde aldrig ont eller så. Jag opererades när jag var fem år och naveln blev hur fin som helst.

Svar på tråden navelbråck