• Aroree

Blondera slingor i "torrt" hår?

Jag är jättkluven:

Jag är sådär "mellanblond", alltså, tråk-blond... Om vintrarna blir håret lite mörkare och ser ännu tråkigare ut. På somrarna med solkyssta slingor tycker jag verkligen om mitt hår dock.

Men, problemet är att jag har ganska "sprött" hår pga att det är jättesjälvlockigt. Det ser riktigt fint ut om jag fönar/platttångar det, och jättefina princess-lockar om jag låter det självtorka med någon vårdande "topp-bindnings-produkt" i. Oftast har jag det självlockigt för det är snabbast, och ofta krullar det till sig om håret blir fuktigt efter plattning...

Är jag trött sätter jag bara upp det i en "knut", för tom om jag ska ha svans/tofs måste jag "fixa"/platta det innan, annars ser det inte klokt ut.

Min fråga är nu: Ni som känner igen hårtypen eller kan mycket om hår:
    Hur skulle mina lockar påverkas om jag blekte (relativt många alltså) slingor? Skulle det BARA bli fnas och tråkiga lockar - tappar dom sin spänst om man bleker håret för mycket.

Alltså jag ska inte blondera mig, och vill inte ha kritvita slingor, men mera blonda än cendre liksom. På somrarna när det är ljusare märker jag att lockarna dras ut lite - är det för att hårstråna blir tunnare eller?

Tacksam för alla svar, även vård-tips och produkter som passar... Thanks you all!

• Svar på tråden Blondera slingor i "torrt" hår?
  • Miiiaaa

Det låter som att vi har exakt samma hårtyp.

Jag bleker slingor året om! Detta för att mitt hår ej solbleks som det gjort förr, det blir lite blekt, men ej ner i rötterna.

Det funkar bra på mitt hår, det blir inte torrare! Snarare mer lättskött.

Jag tvättar håret var fjärde- femte dag. Det blir så mkt bättre i kvalitén då.

• Miiiaaa

Oj! halva försvann!

Jag slingar alltid håret i tre färger:

Guld
    Ljust blond
    Ljust brunt

Det blir jättebra, tappar ingen spänst eller blir mer frizzigt eller något faktiskt!

Använder K-PAK frisörprodukter, både schampoo, conditioner, inpackning, gelé och curl definer. Kan rekommenderas!

• Pirrelin

Hej hej..gå till en salong å fråga om goda råd..att trixa själv kan sluta ganska illa ju..Tuggummihår e inge kul å torrare hår än vad man har på vintern i övrigt e ju heller inget man efter strävar! Lycka till...Pssst en toning i den ljusaste färg du hittar kan ju ge håret lite liv ist för färgning..Nåja..lycka till iaf!

• Aroree

Jag kommer ABSOLUT! att gå till salong, har aldrig gett mig på vare sig blondering eller slingning på egen hand förrut, så det skulle jag aldrig våga... Tonade själv rätt mycket i tonren, men det är ju en hel evighet sen dess ;.) Men jag vill göra något som jag inte behöver hålla efter hela tiden, en toning sitter ändå kvar som färg på min hårtyp: orkar inte med de ränderna som blir om man inte upprepar det hela tiden...

Slingor skulle vara bra, för då tar ju sommarsolen över arbetet sen, behöver kanske bara göra det 2 ggr under våren tänkte jag...

Miiiaaa: OK, det där låter ju jättebra! Eftersom jag inte tycker håret blir jättekonstigt på somrarna tror jag att jag ska våga mig på! Men varför slingar du ljusbrunt? Är det för att det ska bli mer guldglans istället för cendre mellan de blonda slingorna? Kanske nöjer mig med två olika blonda nyanser då, vill VERLIGEN inte att det ska de onaturligt ut, slingorna måste bli sådär sommar-blekt-aktiga ut, inte långrandigt ljust-mörkt liksom.

Så du kör med gele?! Jag tycker det tynger/fettar ner bara! Curl definition produkter har jag provat, men mousse eller bara lite vanligt balsam i topparna brukar fungera absolut bäst på mig. I vilken prisklass ligger K-PAK produkter? De dyraste jag använder är kerastase, får INTE va dyrare, då ruineras jag

Eller så får jag helt enkelt flytta till varmare breddgrader så jag kan ha den solkyssta guldlockslooken året runt

• Miiiaaa

TS:

Jag lägger i en ljusbrun, mer guldbrun slinga i var femte slinga ungefär, för att få ett mer levande hår. Jag har väldigt tjockt hår, så det ger bara mer liv! Blir jättebra. Jag finns på bild i galleriet, så det är bara att titta! Visserligen är fotot från Hawaii, efter en månad i USA i solen, men ändå. Det syns lite slingor!

K-PAK ligger på mellan 180-300kr / produkt. Inpackningen är dyrast.

Jag gillar inte gelé normalt sett heller. Men K-PAK funkar utmärkt, jag har bara gele i topparna. Mousse kletar ihop mitt hår. Men å andra sidan har jag inte provat mousse som frisörprodukt utan bara från ica. sen har jag pyttepyttelite wax uppepå håret, för att slippa alla småstrån som pekar åt alla håll. Alla med torrt, lockigt hår fattar vad jag menar!

Jag slingar mig 2 ggr/ år. i november och sen i mars. Det brukar räcka bra. Det går på en tusenlapp varje gång, men det är det värt. Jag är helt manisk med mitt hår. Är livrädd om det! Haha. Jag har mkt längre hår nu än på korten i galleriet. Har sparat det sen 2002. Det går ju så sakta när det är lockigt och sprött. Klipper topparna 4-5 gånger om året.

• Aroree

Miiiaaa: Kollade på dina bilder, och jag tror att vi har snarlikt hår. Men mitt är nog lite lockigare.

Måste erkänna att jag inte är världsbäst på att ta hand om mitt hår, av rent ekonomiska anledningar. Har relativt långt hår, typ dubbelt så långt som du har på bilderna. Borde toppa mig minst 4 ggr om år, men det blir snarare två ggr pga ekonomin - men den börjar bli lite sljusare, så nu ska det investeras
    Jepp, känner igen det där med att det går långsammt, sååå långsamt att spara ut. När jag kliper mig på salong får jag verkligen alltid försäkra mig om att de BARA tar så mkt som behövs, för det krullar j upp sig och blir så mycket kortare när det är torrt.

Ok, fattar det med ljusbrunt - men hoppar nog det. Kör på två olika blonda nyanser. Känner en kompis som brukar gå till en billig salong som två systrar från pakistan driver i Vasastan. De tar ca 600 pix för två sling-färger och klippning. Och hon brukar vara jättefin i håret - så jag tänkte gå dit när feb-lönen kommer

Så har jag lite tid på mig att samla mod i alla fall
    Tack! för hjälpen!!!

Svar på tråden Blondera slingor i "torrt" hår?