• sofieann

Förlossningsgaranti barnvagnar. Hur funkar det?

Jag har hört att man kan beställa vagnen men att man inte behöver hämta ut den förrän efter förlossningen ifall nåt skulle hända. Men jag har samtidigt sett att det är många som redan har vagnen hemm flera veckor innan. hur funkar det egentligen?

• Svar på tråden Förlossningsgaranti barnvagnar. Hur funkar det?
  • Mollie

Om man beställer vagn så behöver man inte hämta den förrän man fått barn. Skulle nått hända så blir man inte betalningsskydig, trots attt man beställt den.
    Men om man hämtar den tidigare, som vi gjort, så finns ingen "lämna-igen-garanti". Det har jag inte hört talas om iaf... Garantier och sånt gäler från den dagen du hämtar vagnen, så ju tidigare ju sämre och destom indre hinner an använda den...

• 06mamma

Vissa affärer/kedjor har förlossningsgaranti vilket betyder just det du säger - att man hämtar ut vagnen när bebisen är född och skulle något hända så behöver man inte hämta sin vagn och får pengarna tillbaka.

Att man ändå hämtar ut sin vagn när den kommer är ju upp till var och en. Jag förstår att man är sugen....

Vi kommer inte att hämta vår vagn förrän bebisen är född (skickar väl mamma eller ngn att hämta vagnen när vi är på BB så att den är hemma när vi kommer hem.

• sofieann

Tack för svaren. Nu är det ju väldigt tidigt för oss än, men jag vet inte vilket som är bäst... Hämtar man den innan så kan man ju hinna provköra och hitta alla okilka funktioner och så... men å andra sidan... det är ju väldigt mycket pengar det handlar om.

• fröken Anna

Och om det händer något är väl vagnen det minsta problemet man har...

• Mollie

fröken anna--->
    Så kände vi med och SKULLE det nu gå på tok så vill vi ju fortfarande ha barn och hoppas att vi en dag skulle bli föräldrar igen... Så som sagt, hellre hämta ut och småköra lite hemma! För mig var det ett enormt steg att få hem vagnen!

• camomillis

Vi köpte våran vagn i en mindre butik (till billigare pris ) där de inte har möjlighet att lagerhålla. Så vi hämtade vår redan i v.18 o har haft den hemma sen dess. Men förlossningsgarantin gäller ändå, det va jag noga med att fråga! Vi har även köpt babyskyddet där, som också e hemma sen v.35 ungefär, även det är det förlossningsgaranti på. Så det kan vara värt o fråga om det gäller även om man har varan hemma. Dock kan det ju i vårt fall vara så att garantin gäller just för att butiken själva inte kan lagerhålla.

gravid på övertid
  • Skogshallon

Första gången jag var gravid så köpte vi vagn strax innan ultraljudet i vecka 18.
    Graviditeten gick inte bra och där stod vi med en barnvagn men som tur var så gällde garantin trots att vi hämtat ut vagnen.

Många som säger att vagn och dylikt skulle vara det "minsta problemet" om någonting skulle hända, och ja, det är väl inte det största problemet men samtidigt väldigt jobbigt att ha så stora saker hemma. Mitt tips är att åtminstonde ha gjort ultraljudet innan man köper på sig vagn osv...

Svar på tråden Förlossningsgaranti barnvagnar. Hur funkar det?