• MaryMalou

Biverkningar tre dagar efter vaccination?

Min son (5 mån gammal) fick sin andra dos vaccination i torsdags. På torsdagskvällen var han hängig och gnällig och verkade ha lite ont, precis som efter första vaccinationen. Vi gav honom en supp alvedon och han verkade mindre påverkad. Det som skiljer sig mot första vaccinationstillfället är att han var väldigt gnällig, ledsen och hängig även fredag och lördag kväll. Idag har han även varit gnällig under dagen och sovit sämre än vanligt.

Jag ringde sjukvårdsrådgivningen som tyckte att vi skulle ge alvedon igen, huvudvärk och ledvärk kan komma som biverkningar på vaccinet. Jag fick inget svar på frågan om biverkningarna kan sitta i så här länge efter vaccinationstillfället. Kan de det?

Kan det vara något annat? Min mamma föreslog att en tand kanske är på väg. Blir de så här ledsna då?

Kan tillägga att han var snuvig när han tog vaccinet men BVC-sköterskan menade att det inte spelade någon roll.

Blir lite orolig och tycker så synd om min unge som är så ledsen.

• Svar på tråden Biverkningar tre dagar efter vaccination?
  • Hjärtat79

Tror din mamma kan ha rätt.. Vår dotter har blivit snuvig/rejält förkyld, hängig, grinig, sovit dåligt.. u name it.. varje gång hon fått tänder...

• talvi

Puffar lite... Min son fick första vaccinet i torsdags men har inte reagerat förrän idag. Kan det vara så? Jättetrött och ledsen hela dagen

• kattfoten

MaryMalou - exakt samma här. de var lite snuviga när de fick sin andra spruta i torsdags!!! Nu är de rejält täta i näsan, gråter och äter dåligt. Det känns som om förkylningen fick en extra skjuts av vaccinet.

• JohannaAxelsson

Men barnen ska ju inte vaccineras om de är förkylda eller har feber eller någon annan sjukdom för kroppen har tillräckligt att ta hand om vid en sjukdom och det blir värre om man då tillför ett annat "främmande" ämne i kroppen att ta hand om. Tycker det är konstigt att era bvc-"tanter" ändå tyckte det var ok. Här i min kommun ger de inget vaccin vid ens en liten förkylning eller så. Då är det bättre att vänta

♡Älskar mina 3 töser Sophie 6½år, Emelie 2½år & Nathalie1år♡
  • MaryMalou

Om det beror på förkylningen så blir jag riktigt arg på BVC-sköterskan som sa att det var okej. Han är så himla ledsen, det är så jobbigt att se honom må dåligt. Mitt tröstande gör det bara bra korta stunder.

Svar på tråden Biverkningar tre dagar efter vaccination?