Pastasås med kyckling?
Undrar om det är någon som har ett enkelt recept på pastasås? Har lite färsk pasta i kylen och en kycklingfile i frysen som jag hade hoppats kunna göra en god middag på. Några förslag?
Undrar om det är någon som har ett enkelt recept på pastasås? Har lite färsk pasta i kylen och en kycklingfile i frysen som jag hade hoppats kunna göra en god middag på. Några förslag?
Ska just till att göra min pasta. Steker lök och kycklingfilé i strimlor, lite röd paprika, ev champinjoner, slår på paprika-chili creme fraiche, grädde och låter det puttra, serveras med sallad och färsk pasta.
Det lät mumsigt! Fast då måste jag ta och gå till affären och köpa paprika. Vet inte om jag orkar det idag, får kanske testa det nån annan dag. För testas ska det!
Några fler förslag? Annars får det väl bli nudlar eller om jag möjligtvis kan hitta på nåt gott med tonfisk.
grädde, soya, citronpeppar, citron juice, ljusredning. stek kycklingen med citronpepparn, och häll i soya, grädde, och citronsaft. red med ljusredning.
Tack för receptet! Det lät också gott men det blev faktiskt tonfisk ikväll. Får ta och testa det också nån annan dag, för det lät väldigt gott med citron till kyckligen.
Går att göra många goda pastasåser med kyckling. Dessa brukar jag oftast göra:
Stek strimlad kycklingfilé, champinjoner och rödlök. Häll på en burk creme fraiche. Smula i en buljongtärning (kyckling - eller grönsaks). Salta och peppra och krydda med lite timjan. Ha eventuellt i lite soya för färgens skull.
Stek strimlad kycklingfilé och rödlök tillsammans med färsk babyspenat. Häll på en burk creme fraiche med tomat och basilika-smak. Låt puttra ett par minuter.
Strimla kycklingfilé och fräs tillsammans med rödlök och strimlad paprika. Häll i en burk creme fraiche och lite grädde. Ha i sweetchilisås (ganska mycket). Låt puttra en stund. Klart! (Detta blir ganska starkt)
Strimla kycklingfilé och stek tillsammans med lök. Ha i lite pesto och grädde. Eventuellt en buljongtärning. Salta och peppra.
Alla dessa brukar jag "höfta", så har inget exakt recept. Man får smaka sig fram
kycklingfile
färska champinjoner
bacon
vitt matlagningsvin
grädde/matlagningsgrädde
strimlad salladslök eller charlottenlök
pressad vitlök
liiite citronsaft
citronpeppar
lite grillkrydda
salt
bryn kyckling, bacon, svamp, lök och vitlök, slå på resten av ingredienserna, ganska mkt kyckloingfond. koka tills kycklingen är klar innuti.
servera med färsk pasta och sallad gjord på lök, tomater, fetaost, oliver samt en god vinigrett. vitlöksbröd till är kanongott!
glömde skriva kycklingfond i listan över ingredienser, men den är viktig.....
www.arla.se/Default____17653.aspx
enkelt och mkt gott
Kycklingfilé
röd lök
soltorkade tomater i olja
paprika
vitlök
chilisås
Skär kycklingen i mindre bitar, bryn den i oljan från tomaterna, lägg i "båtad" lök, paprika i bitar lika stora som kycklingen, strimla tomaterna lägg i, pressad el hackad vitlök, SoP, häll över chilisås låt puttra en stund. Servera med pasta och riven parmesan