• SmultronÄngel

Pastasås med kyckling?

Undrar om det är någon som har ett enkelt recept på pastasås? Har lite färsk pasta i kylen och en kycklingfile i frysen som jag hade hoppats kunna göra en god middag på. Några förslag?

• Svar på tråden Pastasås med kyckling?
  • Ellah

Ska just till att göra min pasta.  Steker lök och kycklingfilé i strimlor, lite röd paprika, ev champinjoner, slår på paprika-chili creme fraiche, grädde och låter det puttra, serveras med sallad och färsk pasta.

• SmultronÄngel

Det lät mumsigt! Fast då måste jag ta och gå till affären och köpa paprika. Vet inte om jag orkar det idag, får kanske testa det nån annan dag. För testas ska det!

Några fler förslag? Annars får det väl bli nudlar eller om jag möjligtvis kan hitta på nåt gott med tonfisk.

• CherstinBovington

grädde, soya, citronpeppar, citron juice, ljusredning. stek kycklingen med citronpepparn, och häll i soya, grädde, och citronsaft. red med ljusredning.

• SmultronÄngel

Tack för receptet! Det lät också gott men det blev faktiskt tonfisk ikväll. Får ta och testa det också nån annan dag, för det lät väldigt gott med citron till kyckligen.

• Jennnyn

Går att göra många goda pastasåser med kyckling. Dessa brukar jag oftast göra:

Stek strimlad kycklingfilé, champinjoner och rödlök. Häll på en burk creme fraiche. Smula i en buljongtärning (kyckling - eller grönsaks). Salta och peppra och krydda med lite timjan. Ha eventuellt i lite soya för färgens skull.

Stek strimlad kycklingfilé och rödlök tillsammans med färsk babyspenat. Häll på en burk creme fraiche med tomat och basilika-smak. Låt puttra ett par minuter.

Strimla kycklingfilé och fräs tillsammans med rödlök och strimlad paprika. Häll i en burk creme fraiche och lite grädde. Ha i sweetchilisås (ganska mycket). Låt puttra en stund. Klart! (Detta blir ganska starkt)

Strimla kycklingfilé och stek tillsammans med lök. Ha i lite pesto och grädde. Eventuellt en buljongtärning. Salta och peppra.

Alla dessa brukar jag "höfta", så har inget exakt recept. Man får smaka sig fram

• EJL

kycklingfile
    färska champinjoner
    bacon
    vitt matlagningsvin
    grädde/matlagningsgrädde
    strimlad salladslök eller charlottenlök
    pressad vitlök
    liiite citronsaft
    citronpeppar
    lite grillkrydda
    salt

bryn kyckling, bacon, svamp, lök och vitlök, slå på resten av ingredienserna, ganska mkt kyckloingfond. koka tills kycklingen är klar innuti.

servera med färsk pasta och sallad gjord på lök, tomater, fetaost, oliver samt en god vinigrett. vitlöksbröd till är kanongott!

.:*mamma till Leon & lillebror i magen bf 24 mars*
  • EJL

glömde skriva kycklingfond i listan över ingredienser, men den är viktig.....

.:*mamma till Leon & lillebror i magen bf 24 mars*
  • levandecharader

Kycklingfilé
    röd lök
    soltorkade tomater i olja
    paprika
    vitlök
    chilisås

Skär kycklingen i mindre bitar, bryn den i oljan från tomaterna, lägg i "båtad" lök, paprika i bitar lika stora som kycklingen, strimla tomaterna lägg i, pressad el hackad vitlök, SoP, häll över chilisås låt puttra en stund. Servera med pasta och riven parmesan

Svar på tråden Pastasås med kyckling?