• DarkLink

Passkontroll/visa idkort med burka

jag måste bara fråga er som har burka. hur gör ni när ni går igenom en passkontroll eller legitimerar er med idkort? jag menar, det är ju inte helt lätt att veta vem som är under slöjan?

jag läste en artikel om det för länge sedan, om en muslimsk kvinna som skulle ta ut pengar på svensk kassaservice, men som inte ville ta av sig burkan (obs det kan ha varit någon annan typ av slöja, jag är ingen expert på detta, men den dolde ansiktet i alla fall)
    jag TROR att hon inte ville ta av sig den så länge det kunde komma in män/fanns män i lokalen och att hon ville gå bakom disken och legitimera sig där. vilket hon inte fick av säkerhetsskäl...

så jag undrar. hur funkar det i praktiken? det här måste ju hända varje dag???

ber om ursäkt om jag blandar ihop olika begrepp om slöjor och burkor, rätta mig gärna om jag har fel, så kanske jag lär mig något på kuppen. vore ju inte helt fel :)

• Svar på tråden Passkontroll/visa idkort med burka
  • star1978

ja det där skulle vara intressant att veta, tycker jag oxå

• DarkLink

vi väntar på svar. men om jag vore muslim på detta forum så skulle jag fan inte orka svara med tanke på hur påhoppade ni blir... men gör det gärna för jag är lite nyfiken :)

• Nellee

Vid passkontroll har jag för mig att en kvinnlig arbetare följer med kvinnan in i ett annat rum så får hon visa sitt pass där.

Kommer också ihåg artikeln du skrev om, men vet inte hur det går till på en bank eller i en affär där leg måste visas vid kortbetalning. Hoppas på svar

• Elephant man

Detta e så kul ämne. För det som e intressant är inte bara vad regler och lagar säger, utan också hur folk väljer att nyttja situationen, eller hur folk väljer att behandla de som väljer annolunda klädsel/val. Jag medger gärna att jag inte tycker att det verkar så kul med burka och religiöst styrda klädesval etc etc. Men man måste ändå acceptera att de har det så...

• brokig

Angående passkontroll så fungerar det som Helena säger ovan. Man får gå till ett enskilt rum med en kvinnlig passkontrollant och identifiera sig.

I praktiken borde det väl kunna fungera likadant i andra legitimationskrävande situationer, exempelvis på banken eller i ICA-kassan när man köper folköl. I praktiken brukar ju dock inte rättrogna muslimska kvinnor köpa alkohol så varken ICA eller systemet borde vara några problem och det är väl de mest publika platserna där leg-krävs. På bankkontor brukar man ju ha en enskild handläggare och stressen och närvaron av andra köande är inte lika uppenbar eftersom man oftast har ett könummersystem.

• Elephant man

Men hur gör de på passfotot då? Hur förlikar de sig med det "regelbrottet" inför den tro de har? Menar...Det strider ju emot deras trosuppfattning eller?

• DarkLink

smart med passkontrollen

men hur gör man t.ex. på kassaservice där man inte får gå in bakom av säkerhetsskäl???
    sen undrar jag om inte dom har skyldighet att fixa det där? dom har ju ett åläggande av staten att tillhandahålla kassatjänster efter att "gamla posten" lagts ned?

Svar på tråden Passkontroll/visa idkort med burka