• Ostkustens Pärla

Brist på blodplättar = Leukemi?!?!

Igår fick jag veta att min kompis ligger på sjukhus p.g.a. brist på blodplättar. Hon hade haft en massa blåmärken och fått blodblåsor i munnen och sådär, och gått till vårdcentralen. De hade skickat henne direkt till sjukhuset och nu är hon inlagd! Hon kände sig inte sjuk alls.

Värdet på blodplättar ska tydligen vara typ över 160 och det var under 2 på henne!!!

Nu har jag läst i min läkarbok och skrämt upp mig. Det verkar som om brist på blodplättar (trombocyter / vita blodkroppar) nästan alltid betyder att man har leukemi?!?! JAG ÄR SÅ RÄDD!!!

Symptomen med blåmärken stämmer ju också in!! Hjälp!!! Vad tror ni?!

• Svar på tråden Brist på blodplättar = Leukemi?!?!
  • Ostkustens Pärla

Ingen som vet nåt?

• Esterella

Nej, det behöver inte vara så.
    Jag känner en tjej som fick precis såna symtom som du beskriver och det var inte leukemi utan nåt annat, möjligtvis som en följd av ett virus som gjorde att blodplättarna vart färre.
    En slags blödarsjuka.
    Hon låg inne ett tag, nån vecka eller så, nu mår hon bra.

Ibland tror jag att jag förstår allt - sen återfår jag min medvetslöshet
  • brokig

trombocytopeni brukar brist på blodplättar kallas. Den kan vara ideopatisk (okänd) eller diagnostiserbar.

En klasskompis led av det när jag gick på mellanstadiet och hon fick blåmärken och fick avstå från vissa fysiska aktiviteter (exempelvis ridning) för att inte riskera blödningar. Hon har fortfarande sjukdomen men är idag civilingenjör och lever ett fullt normalt liv med fysisk aktivitet (förutom de mest riskabla). Jäkligt snygg kropp har hon

Leukemi brukar väl oftast diagnostiseras med ökat antal vita blodkroppar?

• SysterBus

Vid leukemi påverkas hela blodbilden, dvs alla sorters blodkroppar i blodet (vita blodkroppar, röda blodkroppar och trombocyter/blodplättar). Man får då lågt Hb, låga trombocyter och ett ökat antal vita blodkroppar. Definitiv diagnos måste ställas med hjälp av ett benmärgsprov.

De blåmärken hon har fått samt blodblåsorna i munnen beror på hennes låga trombocytvärde. Trombocyternas uppgift är just att stoppa blödningar som uppstår. Detta behöver inte alls betyda att din kompis har leukemi, som föregående har skrivit så finns det andra tillstånd som kan ge dessa symtom.
    Men det är ju bra att hon får göra en ordentlig utredning. Hoppas att det ordnar sig för din kompis.

Svar på tråden Brist på blodplättar = Leukemi?!?!