• Stora

solros-skott hur gör man???

JAg gillar solrosskott tex på en macka. Ofta får man det om man äter ute - men hur kan man odla själv. Vad köper man för frö....inte är det väl fågelfrö väl...och hur gör man? Jag har både groddat alfa-alfa och sått krasse men nu vill jag ha solrosskott!

• Svar på tråden solros-skott hur gör man???
  • Trossens mamma

Jag har köpt solrosfrön som fåglarna äter. Det är samma i blomfrö påsarna om du menar vanliga solrosor.

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • Vraket

Man skall vara lite försiktigt med solrosskott som fåglarna äter då de kan vara behandlade för att inte gro tex... Och då mister de ju lite poängen... :) Sen kan de ju också vara giftiga...
    Det bästa är nog att hälsa på i en hälsokostaffär och fråga...

• Trossens mamma

fast å andra sidan åt jag inte mina men fröna är nog demsamma

• Stora

De har frön på hälsokosten alltså..men hur gör jag lägger dem på fuktig bomull eller?

• Trossens mamma

Alltså ska du grodda dem?
    Jag brukade lägga frön på ett litet fat med vatten just å just att de va lite täckta under ngn dag vattnade man dem. Hade undulater som tonåring å de åt såna där groddar typ eller hur hade du tänkt dej? gröna blad? då måste man väl plantera dem?

• Vraket

Ett inlägg från nätet när man söker på att grodda solrosfrön...
    -----------------
    Svar från livsmedelsverket:
    "Fröer kan alltid innehålla oönskade bakterier, ex salmonella. Det har skett utbrott som orsakats av groddar. Det rekommenderas även att förvara groddar i kyla. Det är viktigt att tvätta fröna ordentligt innan man groddar. Jag vet inte men jag antar att frön och jordnötter till fågelmat kan vara av något lägre kvalitetsklass."

Det verkar alltså inte finnas något specifikt som gör just fågelfrö dem olämpliga, men rent generellt ska man vara noga med att tvätta fröna innan användning och förvara groddarna i kylen så att inte ev. salmonellabakterier växer till.
    ------------------------------------------------

www.recepthjalpen.se/view_ingredient.php

Länk till hur man gör...

• Vraket

I invandraraffärer brukar det finns orostade osaltade solrosfrön med skalen kvar. De går att använda till groddning.

Men salmonellarisken finns ju där hos all groddning...

Svar på tråden solros-skott hur gör man???