• Anonym

Herpes..

Någon som kan hjälpa mej lite??

hur lång tid tar det innan man får svar på om det är herpes man har?

Är i vecka 38 nu och igår hittade gyn en massa "blåsor" som hon trodde var herpes, så hon skickade iväg på analys eller vad det heter..
    Är det herpes blir jag troligen snittad, pg av att jag har blåsor nu!

Hur är det, kan man bli botad mot herpes?
    Kan det vara herpes? har haft samma parnet i 3år snart och vi väntar vårat andra barn..
    Ni som har/haft herpes, vilka symtom hade ni? hur märkte ni att ni hade herpes?
    vart har ni era blåsor? och hur ser blåsorna ut?

• Svar på tråden Herpes..
  • Anonym

ingen?? jag kan väll inte vara den enda människan som "har" herpes på FL?

• Anonym

hej,

har inte herpes själv,

det finns inget botemedel mot herpes, däremot så finne det lite mediciner som kan minska antal utbrott.

det finns två typer av herpes också hsv1 och hsv2

1 brukar visa sig som munsår och det bärs av ca 70 % av befolkningen, det kan också spridas till könsorganen via oralsex men viruset trivs inte i den miljön.

2 finns bara genitalt och brukar vara jäkligare med fler antal utbrott

oftast så har man bara ett eller att par utbott under sin livstid MEN endel har reglebundna utbrott hela livet.

hoppas att det hjälpte dig lite, jag är ingen expert på området

• Anonym

tackar...

Hoppas att någon kan skriva och berätta hur deras herpes blåsor ser ut?

• Anonym (blåsan)

jag tror tyvärrdet tar ett tag å få svar,för mig tog det nog en månad. jag får antingen en stor vätskefylld blåsa eller många små knottrór... jag har bara runt munnen. det börjar alltid med en irriterande klåda. sen kommer bl´åsorna.. men jag har haft det i tio år nu så kroppen börjar kunna hantera detta bättre å bättre. har fått bra bromsmediciner å nu får jag bara utbrott kanske två gånger per år. i början va det värre kunde ha perioder där utbrotten löste av varandra..

jag blev smittad via hångel.. vet exakt vilken dag det va.. fick mitt första utbrott ca 8 månader senare... förstod inte va det va, men gick til läkare å fick det konstaterat... visst, de säger att till å med 80% har det. men det känns bara som jag går runt med bölder kring munnen ibland... ett helvete kan det va.. ibland undrar jag om det inte e bättre å ha det på nåt annat ställe

• Anonym (turkvinna)

Jag hade herpes en gång när jag var 18 år och sedan aldrig mer.
    Minns det som blåsor som glorde så ont så att inte kunde tvätta mig. Doppade mig långsamt ner i ett vattenfyllt kar

• Anonym (turkvinna)

Jag tror inte du har herpes om ni har varit trogna. Kommer ej så långt efteråt

• Anonym (blåsan)

jag tror nog att viruset kan ligga i kroppen i över tre år. det ligger ju latent hela livet. den som smittade mig har haft uppehåll på 7 år utan utbrott, så det är nog inte omöjligt

man kan ju inte f å bort viruset, bara hämma det

• Anonym

Är det någon som vet om man smittar även om man inte har blåsor? Har haft blåsor en gång för 3-4 år sen...

• Anonym (blåsan)

jepp man kan smitta ändå.. men det är betydligt mindre risk...

men om man ska tänka så, så kan man ju aldrig ha sex eller pussa på nån över huvud taget... min partner har klarat sig i över tre år från å bli smittad, å då har jag haft en del utbrott,, fast vi pussas inte när jag känner att det är på gång...

så som sagt... risken finns, men är liten!!

• Anonym (har det)

Herpes blir du aldrig av med...Första utbrottet är det värsta (trodde jag skulle dö första gången jag fick mitt utbrott) gynläkaren såg direkt att det var herpes och det behövdes inte annlyseras... Fick GEAVIR som jag skulle äta 5 tabletter 5 ggr om dagen, blåsorna gick bort men hade ont i 1 månad till.. Absolut det värsta jag varit med om. Har aldrig grinat så mycket som då.. Har haft herpes nu i ca 3 år och har haft ca 4 utbrott till. En del kan ha det konstant och endel får det ibland...kan bryta ut vid stress/oro, mens, graviditet mm. Min sambo har inte fått herpes och jag har inte blivit smittad utav det utan det bröt ut efter en stressad och orolig tid i mitt liv. Alla bär på viruset men det är inte alla det bryter ut på, man bär på det latent i kroppen. Om man har blåsor som är "färska" så rekomenderas kjejsarsnitt annars blir man behandlad innan och barnet kan födas utan risker.
    Sen är det så att man kan vara smittbärare av herpes typ2 men att det aldrig bryter ut på en själv men man kan smitta vidare till tex sambo.
    Kramar

• Anonym

Anonym (turkvinna)Jag tror inte du har herpes om ni har varit trogna. Kommer ej så långt efteråt .

Det finns människor, som aldrig får vare sig utbrott eller symptom, så det finns ingen tidsram överhuvudtaget.
    Herpes är hur vanligt som helst, och har ingenting med otrohet att göra. Man kan ha en partner som har det,men ej har symptom...Man kan ha haft oralsex m.m
    Situation man blivit smittad av är olika för alla.

• Anonym

Din man kanske har herpes men inte haft så mycket utslag. Han kanske har en mer "vilande" herpes. Så har han kanske fått en liten blåsa och så har han smittat dig. Det är under utbrotten man smittar, när man inga blåsor har, är det svårare att smitta.

Vad jag vet så är det bara var tredje person som har herpes som vet om det. Kanske så har du haft "vilande" herpes men fått utslag nu pga att du är mera känslig och mottaglig när du är gravid.

Ta inte förgivet att din man varit otrogen.

• Anonym (blåsan)
    Anonym
    Anonym (turkvinna)Jag tror inte du har herpes om ni har varit trogna. Kommer ej så långt efteråt .

Det finns människor, som aldrig får vare sig utbrott eller symptom, så det finns ingen tidsram överhuvudtaget.
    Herpes är hur vanligt som helst, och har ingenting med otrohet att göra. Man kan ha en partner som har det,men ej har symptom...Man kan ha haft oralsex m.m
    Situation man blivit smittad av är olika för alla.

Förstår inte.. först skriver du att herpes inte kommer så långt efter smittotillfället...
    i nästa stycke skriver du att det överhuvud taget inte finns nån tidsram...?Hur ska du ha det??
    självklart har herpes i sig inget med otrohet å göra, men jag förstår ts oro eftersom hon tidigare aldrig haft det..

men som sagt; herpes ligger latent i kroppen efter smittotillfället. ca 25% av alla smittade får utbrott en eller återkommande gånger, och det finns ingen tidsram för när eller om första utbrottet kommer...
    det kan alltså ta såppass lång tid som tre år..
  • Anonym

misstänker INTE att sambon varit otrogen, men tänker om det hade kunde vara något annat än herpes, eftersom det är ett tag sedan jag hade någon annan partner!

Det var därför jag ville att ni skulle beskriva era blåsor!

Tackar för alla svar jag fått

• Anonym (har herpes)

Din sambo kan vara en smittbärare utan att veta om det! Och du kan ha fått herpesutbrott pga graviditeten eller stress.

Bara för att du får det nu efter flera år tillsammans betyder inte det att du eller din man har varit otrogen!

Jag fick herpes av min fd, som hade det latent visade sig senare då hans flickvänner efter mig fick det också, och tillslut fick mitt ex utbrott samband med en svår sjukdomstid. Då hade han haft viruset latent i flera år ( minst 6 år!!)

• Anonym (har herpes)

MIn blåsor e små med vätska i. Har turen att få utbrott ca 2 ggr per år, med två små blåsor på blygläppen! Får känningar ett par dagar innan, då jag får ont i mina nerver vid ljumsken/benet...

• Anonym

Jag va oskuld o träffade min sambo för nu 9 år sen. han hade munherpes i bland. Tja för nu 1 år sedan fick jag herpes fast på min murra så att säga... hade inte haft oralsex på typ 3 år. Jag gick till gyn o de tog test. jagg jag hade herpes typ 1.. dvs munherpes där nere. De sa jag kunde blivit smittad för flera år sen.

• Anonym

Anonym (blåsan)
    Det var mitt svar till Anonym ( turkvinna).Som skrev att om man varit trogen så var det inte herpes.

Det är ju det jag säger, det finns ingen tidsram ! Så ja, det kan dyka upp blåsor efter tre år men det kan likväl, aldrig dyka upp några blåsor fast man har herpes.
    Jag kan också förstå varför hon funderar, eftersom hon inte haft problem förut.

• mmian

Herpes är ju en jättevanlig sjukdom, 40% av alla vuxna i Sverige har den. Kika på www.herpes.nu. Smittad kan man bli när som helst under livet och genom en kyss t ex, utbrottet kan komma åratal efter du blev smittad. Lycka till, hoppas det hinner läka ut, brukar "bara" ta en vecka innan det läker utan medicin.

Made in Thailand- Juniora BF 070809
Svar på tråden Herpes..