• Tingelsvanzen

Recept på egen gröt (5månader)

Vad gör ni för gröt till barn som just börjat äta gröt?

Jag vill ha recept av alla slag och vill gärna veta hur gamla era barn var när ni började ge just den gröten. (Jag är trött på industrigröten)

• Svar på tråden Recept på egen gröt (5månader)
  • Mylla

Fick det här receptet av min BVC-sköterska en gång i tiden.

GRÖT
    ½ dl havregryn
    1-1½ dl vatten
    1 tsk smör eller rapsolja
    2 tsk smulat tunnpaltbröd (blir bäst malet) Det är järnrikt.

Koka som vanlig havregrynsgröt, ha i smör sist. Till de minsta kan man finkrossa havregrynen först så blir det slätare.

• Helene OSV

Havregrynsgröt gjord på mjölk (man kan ju ta havremjölk för att slippa introducera mjölkprodukter) och så smular man ner lite järnrikebröd och hackar torkade osvavlade aprikoser eller plommon.
    (fast till en 5-mån-bäbis skulle jag INTE ge gröt öht!)

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
  • Emelie82

Jag gör risgröt, majsgröt och maizenagröt till min 6 månaders. Risgröt/majsgröt: Tar 2 dl vatten och kokar med ca 2 tsk mjöl i ca 2 min. Låter det svalna och blandar i ersättingspulver motsvarande till 1 dl vatten + 1 tsk fett, gärna smör då det smakar mest.

Maizenagröt: Blanda 1 dl ersättning och värm den till ättemeratur. Ta ca 2 tsk maizena i en tallrik och blanda nästan allt av ersättningen - in i micron i ca 15 ca. Den ska bli lite halvfast i konsistensen - så att du kan röra ut det med resten av ersättningen till mjuk konsistens. Denna gröten kallas också sammetsgröt, den blir alldels len!

Här i danmark säger bvc att man ska blanda i ersättning så att barnet får järn ect. som det fortfarande har behov för när det inte är så gammalt. Alltså behöver man inte ha i bröd osv.

Lycka till!

• Emelie82

Förresten, enligt bvc här kan man ge ris och majsgröt från 4 månader, de är snälla mot magen och lätta att börja med. Maizena, havregröt och andra kraftigare ska man vänta med till 6 månader.

• Helene OSV
    Emelie82 skrev 2007-02-04 20:39:13 följande:
    Förresten, enligt bvc här kan man ge ris och majsgröt från 4 månader, de är snälla mot magen och lätta att börja med. Maizena, havregröt och andra kraftigare ska man vänta med till 6 månader.
    Man bör vänta med ALLT till 6 mån!
  • Tingelsvanzen

Helene: Det finns lite olika åsikter om det. BVC och flera böcker jag har läst i ämnet rekommenderar att man kan börja försiktigt från 4 månaders ålder om barnet självt är intresserat, men att man naturligtvis fortsätter att amma parallellt.

• Prusiluskan

Mylla, vad är tunnpaltbröd och var köper du det?

Svar på tråden Recept på egen gröt (5månader)