• Edma

ojämn huvudform

Min bvc-sköterska märkte att min plutt är lite ojämn bak på huvudet. Ena sidan är plattare än den andra. Jag har inte sett det förut men nu ser jag det tydligt. Jag tänker verkligen på att lägga honom på olika sidor. Idag märkte jag att han helst vrider huvudet åt vänster, så jag höll upp en skallra och höll den framför honom till höger. Han följde med huvudet, men det såg liksom ut att gå lite trögare.
    När jag bär honom så håller jag honom på min vänstra arm och då vrider han ju gärna huvudet framåt, som då blir vänster för honom. Är han mer van vid att titta åt vänster eller han han ngt problem med nacken kanske??
    Brukar inte huvudformen rätta till sig själv??

Hoppas ni förstår vad jag menar, det blev mycket vänster och höger

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden ojämn huvudform
  • Edma

puff,puff, verkar lugnt här idag...

• Stora

Det blir så nuförtiden då de sover så mycket på rygg. Försök att lirka så att han vänder till andra sidan.Lägg en kudde i sängen och vänd den ev om han har huvudet åt samma håll när han sover. Det brukar aräta till sig och de flesta vuxna har nog inte heller perfekt huvud - men vi har så mycket hår så det syns inte som min BVC sköterska sa...

• Edma

Tack Stora för ditt svar. Men det är bara det att Edwin sover alltid på sidan. Men han ligger ju på filt på rygg under dagarna och han sitter ganska mycket i babysittern. Det kan ju ha en inverkan.

• AnnaGBG

Noel var oxå väldigt platt på ena sidan. Han hade en favoritsida som han alltid låg åt. Nu när han är 6 månader rör han ju på sig mycket mer och det har börjat rätta till sig. Deras huvud är ju relativt mjuka ett tag till, så det rättar nog till sig.

• Fru Larzzon

Samma med min David..
    Hans skalle blev rätt platt på ena sidan. Jag försökte lägga honom åt andra hållet och det blev mkt bättre efter ett tag, men nog är han ännu lite platt. Vår bvc-sköterska säger också att det inte kommer att synas när han får hår.

• bamsemums

Samma här. Vår son har höger som favoritsida och är något plattare där. Jättevanligt. Försöker att tänka på detta och träna andra sidan. På bvc sa de att det var viktigt att göra detta för att det har att göra med den stora nackmuskeln. Det är lätt att bebisen blir stel på de ena sidan, även om det har en tendens att bli bättre om ett par månader då de rör på sig mer och blir allt starkare. Men tipset är: träna lite varje dag.

• Lillstrumpa

Alvin var också platt på ena sidan. Han hade en favoritsida både när han låg på golvet och i sängen. Vi la ett hoprullat lakan under madrassen så att den lutade lite åt rätt håll och det försvann ganska snabbt. Ett par månader tog det. Nu tror jag att han är helt rund, men jag vet inte. Huvudet är formbart upp till 1 år.

• LottaRos

Det är likadant här... Axel var jätteplatt på ena sidan o tittade alltid åt vänster. Han har aldrig fått ligga på rygg i sängen sen utan låg på sidan, vi bytte sida varje kväll. Sen när han blev större valde han själv att ligga på mage en period o nu när han vänder sig hur som helst så går jag alltid in o kollar då o då innan jag själv somnar o vrider rätt hans huvud om han ligger på fel håll.

I babysittern tänkte vi alltid på att vända sittern så att allt spännande (tex ljus eller vi!) var på den sidan han inte ville vända till för att han själv skulle vända det rätt.
    Hans huvud är mycket rundare idag, men det kommer nog alltid att vara lite platt på ena sidan, förhoppningsvis syns det inte när han får mer hår!

• Myrillan

Leon vred sitt huvud åt vänster jämt i början. När han sov, i babygymmet på skötbordet, ja överallt faktiskt.
    Succesivt gick det över men jag passade på att fråga läkaren om det är nån muskel som styr detta.
    Då sa hon att barnet kan ha dragit på sig en sträckning under förlossning. Det är tydligen ganska vanligt.
    Man motverkar det genom att lägga barnet med huvudet åt andra hållet. Lägger leksaker på andra sidan osv.

• mammagbg

Min lille goding är 11 månader nu, han blev väldans platt ett tag eftersom han gillade att ligga mycket på golvet, (givetvis med kudde men ändå...) han är nästan rund idag...det kommer nog inte att synas när håret växer...

Svar på tråden ojämn huvudform