• Julius

Förstoppningsmedicin!!!

Vi har nu frågat en läkare vad vi bäst bör använda till vår son för att hjälpa honom bli fri från sin förstoppning eller hjälp när det blir för kämpigt för honom att bajsa. Så här svarade han då:

Messmör: Inte att rekommendera!
    Innehåller laktos och ger därför laktosintolerans-symptom dvs ont i magen samt diarréliknande avföring. Innehåller även salt och det bör man vara försiktig med till de små.

Rapsolja mfl oljor: Inte att rekommendera!
    Kroppen tar upp allt fett och det resulterar i ökad vikt, men det hjälper föga mot förstoppningen.

Katrinplommonpuré: Bra, men kan vara svårt för de minsta att få i sig pga smak & konsistens.

Laktulos från Apoteket: Rekommenderas ½-1 ml per 100 ml ersättning/välling ca 2 gånger om dagen. Maxdos per dag är dock 5 ml. Laktulos finns i Sempers Lemolac eller i Apotekets Bifidus oxå, men kan även köpas separat och tillsättas själv.

Hoppas fler än vi blir klokare av dessa tips!!!
    Mvh Biggan & Co

• Svar på tråden Förstoppningsmedicin!!!
  • Majsan70

Messmör innehåller inget som helst salt vill jag bara tillägga. Ges i så små mängder att det oftast inte är nån fara om barnet inte redan är irriterat av laktosintolerans.

Inte heller olja i små mängder är farligt. De ökar inte så mycket i vikt av det och ofta tom rekomenderas det att man skall ge extra fett till små barn.

Vi låg i våras inne på Barnsjukhuset här i Göteborg och fick då dessa råd av deras läkare.

Men ofta går åsikterna isär med det mesta.

• Julius

Majsan70:
    Bästa hjälpen mot förstoppning var det ju frågan om och då är det här de råden som vi precis fått av läkare på barnavdelningen på NÄL.
    men som du säger så går åsikterna isär fastän det känns ändå gott & bäst när man får råd & tips från utbildad personal.
    Mvh Biggan

• Majsan70

Biggan!

Det var de här knepen de provade först på vår dotter när hon låg inne. Som sista försök gavs microlax.

Bästa knepen har jag fått lära mig är att förebygga så att det inteblir förstoppning.

• Upptagen

kan passa på att tipsa om vatten också... viktigt att de dricker ordentligt så att de inte blir förstoppade.

Katrinplommonpuré fungerade inte alls för Heira, hon blev bara gasig av den...

• isabell22

Jag ger Ella lactulos men ger det 1 g/dag i samband med välling det ska ges på morgonen. Men ett problem är vad folk har berättat för mig är att tarmarna vänjer sig o man får tillslut öka på mer o mer. Imorgon ska vi träffa läkaren på bVC o då ska jag be om bättre hjälp känns som man bara skjuter undan problemen . Ella är så förstoppad så det får knappt in slangen på akuten. Tydligen kan gluten intolerans börja med svår förstoppning

• Julius

isabell22: Hoppas det löser sig för er med Ella & återkom gärna med vad du får för andra råd imorgon. Lycka till!
    Mvh Biggan

• isabell22

Ella fick sin 3 förstoppning igår kväll detär den 3 på inte ens 2½ vecka. Jag blir så less o hon får sååååå ont.

Delar med mig om vad läkaren säger när jag kommer hem i eftermiddag

• isabell22

Nu har jag träffat bvc läkaren vi ska nu blanda lactolos i vällingen eftersom hon nu spottar ut det. Försöka få henne dricka mer emn vatten går inte ner o fruktdryck klarar hon inte av för det kräksupp men jag ska försöka ge vatten på sked eller spruta.

Ska även köpa mörkt mjukbröd som hon ska äta. Detta ska vi köra i 2-3 veckor o se vad som händer.

Svar på tråden Förstoppningsmedicin!!!