• Lily Blue

blåsljud på nyfödd

Undrar lite om blåsljud på hjärtat. Vi fick en dotter för en vecka sedan 1o dagar innan bf. Allt har gått jätte bra. När vi skulle åka hem sa de att hon hade ett litet blåsljud på hjårtat, inget att oroa sig för. Självklart oroar man sig. På återbesöket sa de att det var kvar men ingen fara, men de kollar alltid upp blåsljud med ett ultraljud vilket känns skönt. Så vi har fått remiss...
    Nu undrar jag har ni haft blåsljud på era bebisar och vad har hänt ???

• Svar på tråden blåsljud på nyfödd
  • Kalle Karls mamma

har haft 2 barn med blåsljud bägge två har växt bort.
    Har varit på röntgen oc Ul regelbundet.

Den som lever utan dårskap, är inte så klok som han tror.
  • Myrna

Det växte bort mer eller mindre från en dag till en annan! Lycka till!

• snorpan

Vi fick samma info om vår son.
    Vi fick en remiss till Huddinge men blev samtidigt informerade om att det inte var något farligt blåsljud, så vi var inte prioriterade och skulle inte bli oroliga om vi fick vänta någon månad.
    När vi väl kom till Huddinge visade det sig att blåsljudet var ett fysiologiskt "bi-ljud" som berodde på att hjärtat satt lite vid sidan om vad det normalt gör. Eftersom bröstkorgen är så liten på spädbarn kan det komma ljud från lungor etc som av läkare uppfattas som blåsljud, utan att vara det.
    Hoppas ni får lika positivt besked!
    //S

• svensdotter

min dotter har det.. förvisso preamtur barn men när jag frågade om det var vanligt så sa dr att det var jätte vanligt bland alla barn. alltså inget jag skulle oroa mig för

• nötskrikan

När vi skulle åka hem från BB upptäcktes vår dotters blåsljud och vi fick inte åka hem utan vi fick sitta och vänta några timmar och sen fick vi komma på ultraljud direkt. Kändes jättehemskt att bara vänta och inte få åka hem, vi var inte förberedda på att hon skulle ha hjärtproblem, men vi fick lugnande besked efter ultraljudet (antingen växer det bort eller så får hon leva med blåsljudet, är inga problem). Väntar på remiss för ytterligare en kontroll.

• Lottis77

Jag hade så när jag föddes. Gick på lite extrakontroller, men det växte bort av sig självt. Har aldrig ens tänkt på att jag hade det som liten mer än när jag blir påmind (som nu).

Bortskänkes: bebis 17 mån med tandsprickning!
  • Bianca1

Min dotter på 1½ år har oxå blåsljud på hjärtat. Vi var nyss på UL och det visade sej inte vara någonting alls. Upp till 50% av småbarn har blåsljud på hjärtat och man tror att orsaken till det är för att bröstbenet är så tunt att man lätt hör blåsljud (biljud) mot för på vuxna då man egentligen bara hör det när den vuxne verkligen har nåt fel på hjärtat.
    Blåsljud på hjärtat innebär inte automatiskt att det är ett hjärfel, det finns flera olika orsaker till ljudet och man använder olika grader då man talar om blåsljudet. Man kan gå ett helt liv med blåsljud på hjärtat och det upptäcks hux-flux.

Ta och googla på "blåsljud", "biljud på hjärtat" osv, du kommer att få mycket information som lugnar din oro. Bl a vårdguiden har info om det.

• Ninni68

Vid tvåmånaderskollen upptäckte läkaren blåsljud på vår son, vi fick komma till barnläkarmottagningen först och sen till kardiologen på Astrid Lindgrens. Där var de helt underbara, kollade supernoga med UL och sen lyssnade läkaren - det var inget farligt blåsljud. Tvärtom tyckte läkaren att det var ett så "vackert" vibrationsblåsljud att hans kandidat måste få lyssna på hur det låter på en liten frisk pojke. Enligt läkaren är det vanligare med blåsljud på barn i förskoleåldern, men det är fortfarande normalt på bebisar och behöver inte vara farligt men de vill alltid kolla upp det.

• mysan87

Jag är född med blåsljud och ett litet hål i hjärtat (det kanske är blåsljudet) det vet jag inte. Jag har kvar det fortfarande och har aldrig lidit av detta. har gått på några kontroller för att se om det är kvar och det är det. Du behöver inte oroa dig, det är inget man har ont av och inget som hindrar vardagen för övrigt! Grattis till er lilla bebis

• MartinaE

Freja hade blåsljud, hon var också född för tidigt. På ultraljudet visades ingenting konstigt, tydligen är det ofta så att någon kanal inte har stängts igen och det är därför det låter...

• MartinaE

Freja hade blåsljud, hon var också född för tidigt. På ultraljudet visades ingenting konstigt, tydligen är det ofta så att någon kanal inte har stängts igen och det är därför det låter...

Svar på tråden blåsljud på nyfödd