• Inanna

Recept på glöggsås till pepparkaksparfait sökes!

Skulle gärna vilja veta hur man gör glöggsås att servera med pepparkaksparfait (tänkte ha de som dessert på julafton). Blir mycket tacksam för allas hjälp! Vet ni förresten om såsen ska serveras kall, ljummen eller varm???

• Svar på tråden Recept på glöggsås till pepparkaksparfait sökes!
  • Anova

Ett förslag på glöggsås

1 dl rödvin
    5 g hel kanel (2 kanelstänger)
    10 kryddnejlikor
    4 krossade kryddpepparkorn
    skalrasp från 1/2 apelsin
    1/2 dl strösocker
    75 g hallon
    75 g jordgubbar

Koka rödvin med kanelstång, kryddnejlikor, grovt krossad kryddpeppar, skalrasp och strösocker på svag värme cirka 3 minuter. Kyl såsen och sila den. Mixa hallon och jordgubbar och passera genom en fin sil. Blanda den med den kylda glöggsåsen.

• Inanna

Tack Anova, det lät jättegott! Har du provat den själv?

• Anova

Tyvärr inte.. men visst lät det gott!! (tål varken jordgubbar, hallon eller citrusfrukter.)

• Inanna

Vad synd att du inte tål den! Jag ska verkligen prova den i jul, hoppas att det blir uppskattat! (Är så trött på ris à la malta och tårtor.)

• Anova

Det är alltid trevligt med nya desserter.. Och pepparkaksparfait har ju ändå en "julig" smak fast den inte är så traditionell.. :)

• Inanna

Dessutom går den att göra i FÖRVÄG . Alltid en bra egenskap på mat så här i stressens högtid! Visst är det ganska sjukt?

• AnnaLuleå

Ni har inte recept på den där pepparkaksparfaiten också? Jag blir lite nyfiken ju.

• Anova

Precis.. Jag är bortbjuden på jul.. Så jag behöver inte oroa mig alls för det där med julmaten *skönt*

• Inanna

Anova - skönt för dig, ska vi byta ...

AnnaLuleå - receptet kommer här:

Pepparkaksparfait ca 4-5 pers
    Ingredienser
    ---
    3 ägg
    1 dl florsocker
    1 tsk mald kanel
    1 tsk mald kardemumma
    1 tsk ingefära
    3 dl vispgrädde

Vispa samman ägg, florsocker samt kryddor. Vispa vispgrädden i en annan skål och blanda därefter ned grädden i äggsmeten. Häll smeten i en form på 1,5 liter och frys glassen i 4-5 timmar.
    Servera med rårörda lingon och pepparkakor.

Vill bara tillägga att jag INTE har provat den själv än, så jag har ingen aning om den är god eller ej .

• Inanna

Ska man "klä" formen (där man häller parfaitsmeten) med plastfolie???

Svar på tråden Recept på glöggsås till pepparkaksparfait sökes!