• karin76

minskad mjölkproduktion?

Har en övergående mjölkstockning på ena bröstet. Trots att det blir bättre lyckas jag nu inte alls mätta min 7-veckors dotter. har hört att mjölkproduktionen kan minska vid stockning. Kan det vara så? Och hur sjutton vänder man det? Vi ammar nästan hela tiden känns det som. Är det bra eller dåligt att "hjälpa till" med pumpning?

• Svar på tråden minskad mjölkproduktion?
  • Cheshirecat

Har precis samma problem! Min lillkille är 6 veckor och efter två mjölkstockningar på raken så finns det nästan ingen mjölk kvar Försöker amma så gott det går och byta sida så att han ska bli mätt men ibland har jag fått ge honom ersättning efter amningen. Har även en pump som jag använder då och då men inte gillar...

Hur lång tid ska det ta innan mjölkproduktionen kommer igång igen?

• Lilla Frögurkan

Ja, produktionen kan minska efter mjölkstockning. Jag hade mjölkstockningar de två första månaderna med dottern och det var nog så kämpigt!! Jag hyrde en pump från bb och pumpade ofta och ammade ofta också. Att pumpa nån gång hjälper nog till att hålla igång produktionen. Jag upplevde det som att man liksom får börja om från början igen...

Jag flaggar för amningte också! Beställ hem det..!

• Mamma och Mor

Ja, det är tydligen vanligt att mjölkproduktionen minskar på det drabbade bröstet. Det är bara att amma, amma ännu mera och ibland också kombinera det med att pumpa bröstet. För mig tog det över tre veckor från det att mjölkstockningen gav med sig innan mjölkproduktionen kom igång igen.

• ominte2

Vart köper man amningste?

• Mamma och Mor

Weledas amningste finns att köpa i hälsokostbutiker och kostar kring 70:- för 20 portionspåsar (om jag minns rätt). Minimundus amningste går att beställa via deras hemsida och kostar 36 kronor för 100 gram. Jag beställde via hemsidan och fick mitt te på två dagar :)

• Mamma vid 37

Nära hudkontakt mellan barn och mor är ett naturligt sätt att stimulera mjölkproduktionen. Närheten frigör oxytocin som är det hormon som sätter fart på mjölken.

Svar på tråden minskad mjölkproduktion?